H&M Design Award 2016: 'Dit soort investeringen halen we er meteen weer uit'

08/12/15 om 08:12 - Bijgewerkt om 00:45

In Londen werd de jaarlijkse H&M Design Award uitgereikt. De winnaar van deze award krijgt niet alleen financieel een ruggesteuntje, maar mag ook in samenwerking met H&M een collectie ontwikkelen die daadwerkelijk verkocht zal worden. Weekend.be trok naar Londen om de finale jurering mee te maken.

H&M Design Award 2016: 'Dit soort investeringen halen we er meteen weer uit'

© HM

Here are some highlights from the H&M Design Award 2016 show! #HMDA16

Een video die is geplaatst door H&M (@hm) op

In 2012 zette het H&M designteam voor het eerst haar schouders onder de H&M design award, een jaarlijkse prijs die jonge ontwerpers van over heel de wereld een duwtje in de rug kan geven. Ondertussen zijn zo'n 40 modescholen in Europa, Azië en de Verenigde Staten goedgekeurd door de creatieve leiding van H&M. Studenten die aan deze scholen studeren moeten (de schetsen van) hun afstudeercollectie indienen om kans te maken op deze award, die wordt geconcretiseerd via een geldsom van 50,000 euro en een eigen capsulecollectie voor de Zweedse kledinggigant, in samenwerking met het designteam van H&M.

Geen slechte deal, voor een jonge ontwerper. Zo heeft de H&M Design Award al namen als Minju Kim (2013) en Eddy Anemian (2014) voortgebracht. Ook Stine Riis (2012) en Ximon Lee (2015) mogen zich voormalig laureaat noemen. Dit jaar werd de finale van de HMDA georganiseerd in Londen, waar 8 finalisten hun collectie mochten tentoonstellen aan de genodigde pers en uiteraard de jury, die dit jaar bestond uit actrice Kate Bosworth, Balmain opperhoofd Olivier Rousteing, blogster Chiara Ferragni (The Blond Salad), talent scout Floriane de saint Pierre, modefotograaf Nick Knight, styliste Katy England en de creatief adviseurs van H&M Ann-Sofie Johansson en Margareta van den Bosh.

Zij hadden een behoorlijk zware opdracht. Zo was er Ka Wa Key Chow (UK - Royal College of Art, Londen) die zijn eigen textiel maakte door raffia, lurex en plastic met elkaar te verweven tot vederlichte structuren in pasteltinten en een oversized snit, opvallende maar tegelijkertijd ook ingetogen stuks die bovendien nog eens bestand waren tegen de grillen van de natuur. Of de lederen silhouetten van Patrick Guggenberger (Zweden - Beckmans Stockholm), die het meisje van morgen voorbereidde op de toekomst middels op silhouetten die het midden hielden tussen utility wear en elegante mantelpakjes. Jemma Beech (UK - Central St Martins Londen) presenteerde vrouwelijke jurken, die verschillende brei, borduur en knooptechnieken showcasten. Eye-catcher was ongetwijfeld de warm-ogende fuschia mantel, gemaakt van allerlei kwastjes die vrolijk op en neer dansten wanneer het model nog maar naar de catwalk kéék. Gabriel Castro (UK - Central St Martins Londen) besloot dan weer voort te bouwen op het hedendaagse modebeeld en gaf zijn unieke versie op de seventies / sporty look die vandaag in alle winkelrekken te vinden is, zij het dat die van Castro enkele gewaagde proporties (maar ook enkele prachtig praktische regenjassen) bevatte.

Ka Wa Key Chow #hmda16 #hmdesignaward

Een foto die is geplaatst door Knack Weekend (@knackweekend) op

Enoch Chung (Zuid-Korea - Sadi Seoul) ging zijn inspiratie evenmin ver zoeken toen hij koos om enkele Britse klassiekers te voorzien van een verrassing. Een vrolijk geborduurde draak in de kap van een marineblauwe wollen peacoat. Een beige trenchcoat waarvan de achterkant met slogans is "beklad". Milligan Beaumont (UK - Central St Martins), die toen ze over haar schetsboek gebogen zat aan niets anders kon denken dan "skatergeisha's", zorgde voor eveneens een grote grijns op ons gezicht. Ze maakte een kruising tussen hoodies en kimono's uit rijkelijk geborduurde jerseystof met vrolijke opschriften en stripfiguren, een collectie zo uitbundig dat je pas na een tweede of derde kijkbeurt het vakmanschap leert te appreciëren. Ook Long Xu (VS - Parsons New School for Design New York) liet zien waarvoor hij al die jaren gestudeerd had door zijn silhouetten als het ware aan elkaar te vlechten middels repen stof die mooi contrasteerden met de rest van de look en zo op sommige plaatsen zachte maliënkolders vormden.

Hoewel alle finalisten sowieso al 5000 euro mee naar huis mochten nemen kon er natuurlijk maar één iemand met de hoofdprijs aan de haal gaan. Die eer viel te beurt aan de 24-jarige Hannah Jinkins (UK - Royal College of Art), die in haar collectie de grens tussen mannelijk en vrouwelijk, ruw en gepolijst, stevig en breekbaar opzocht door haar stuks Japans raw denim die bij elkaar gehouden werden door opvallende roestkleurige "nietjes" en gevoerd waren met zijde.

Lees hier het interview dat Weekend.be had met de winnares

Close-up #HannahJinkins winnende collectie #hmda16

Een foto die is geplaatst door Knack Weekend (@knackweekend) op

"Ik weet dat het cliché klinkt, maar het was een ontzettend moeilijke keuze. We hadden acht sterke, maar vooral acht heel diverse finalisten", zegt Ann-Sofie Johansson (Creative Advisor van H&M). "Hannahs visie op het vrouwelijke lichaam heeft ons over de streep getrokken - zij heeft ons womenswear laten zien op een manier waarop we die zelf nog niet benaderd hadden. Heel knap."

De H&M Design Award is één van de vele tools die H&M het afgelopen decenium gebruikt heeft om de perceptie op de merknaam bij te sturen. Zo zijn er de meer high end geïnspireerde Studio collecties, de ecologische Conscious collecties en natuurlijk ook de samenwerkingen met bekende ontwerpers, zoals dit jaar nog met Balmain. "Eigenlijk doen we dit ook voor onszelf hoor", vertrouwt Johansson ons toe. "Het zijn investeringen die je er meteen weer uithaalt. Bij H&M werken ontzettend getalenteerde, creatieve mensen, en dan bedoel ik echt in elke divisie van ons bedrijf. Met dit soort initiatieven blijven we hen prikkelen en inspireren en kunnen ze écht het beste van zichzelf laten zien."

De capsulecollectie van Hannah Jinkins voor H&M zal in het najaar van 2016 in de winkelrekken hangen.

Een foto die is geplaatst door H&M (@hm) op

(KS)

Onze partners