Guillaume Henry maakt Carven weer hip

21/03/11 om 22:27 - Bijgewerkt om 22:27

Bron: Knack Weekend

In de Brusselse designershop Hunting and Collecting ligt sinds zaterdag een doordachte selectie uit de nieuwe collectie van het Franse modehuis Carven. Creatief directeur Guillaume Henry maakte van Carven op 2 jaar tijd weer een 'hot' label.

Guillaume Henry maakt Carven weer hip

Een doordachte selectie uit de nieuwe collectie van het Franse modehuis Carven ligt sinds zaterdag in de Brusselse designershop Hunting and Collecting. Ook de 33-jarige creatief directeur Guillaume Henry, die het merk 2 jaar geleden van onder het stof haalde, was aanwezig: "we hebben een oude verpakking kunnen vullen met een ongelooflijk frisse smaak".

In 2009 kreeg Guillaume Henry, die al had gewerkt aan de zijde van Riccardo Tisci voor Givenchy en op dat moment werkte voor Paule Ka, plots een smsje van Henri Sebaoun, de eigenaar van het Franse modehuis Carven, met de vraag: "Wat vind je van Carven?" Zijn antwoord: "Stop met haute-coutûre, want dat is niet meer wat jonge vrouwen vandaag dragen". Dat antwoord viel duidelijk in goede aarde, want de jonge Parijzenaar werd benoemd tot creatief directeur van de Carven vrouwenlijn.

Meteen veranderde de koers van het merk en groeide Carven uit tot een jong en 'hot' label. Carven doet vandaag een frisse wind waaien doorheen het modelandschap, met unieke maar betaalbare mode.

Hunting and Collecting

Zaterdagnamiddag. Achter de vitrine van de trendy Hunting and Collecting shop in de Kartuizerstraat te Brussel staat een bed met daarnaast een nachtkastje vol prullaria, waaronder een wereldbol en enkele boeken. Diezelfde avond zal een studente haar intrek nemen in de kamer voor het oog van de vele winkelbezoekers en toevallige passanten. Het thema van de collectie is niet ver te zoeken: Een meisje dat droomt over reizen.

Guillaume Henry: Voor deze zomercollectie speelden we met het idee van reizen. Niet letterlijk, door Afrika of Zuid-Amerika, maar via boeken: een denkbeeldige trip dus. Bij Carven hebben we altijd het 'Parijse meisje' in gedachten, we zijn nu eenmaal een Frans merk. Deze zomer droomt zij over het Oude Griekenland, en dat komt ook terug in de prints (Griekse zuilen) en het kleurenpalet (Mediterraans blauw, lavendel, terracota).

Carven - in '45 opgericht door Madame Carven - heeft een drastische imagowending meegemaakt. Hoe ga je daar als ontwerper mee om?

Henry: In de late jaren 40 was de kleding van Carven bedoeld voor de dochter van de haute-coutureklant: iemand die geld had en haar eigen leven wilde leiden op een leuke, maar elegante manier. En dat is eigenlijk nog steeds het doel.

Toch hoeft Carven vandaag geen duplicaat te zijn van vroeger. Vrouwen wisselden toen wel 4 keer per dag van outfit en stonden uren voor de spiegel. Vandaag moet alles sneller gaan en mixen we het nonchalante van daywear met de finesse van eveningwear in één outfit.

Bij Carven maken we kleding voor meisjes met een frisse persoonlijkheid en houding. Omdat we het kwaliteitsvolle, preppy erfgoed van Carven willen bewaren, duwen we ons concept echter nooit te ver door. Zo zorgen we voor een subtiele aanpak, met bijvoorbeeld in deze collectie een 'gemarmerde' stof om het idee van een standbeeld op te wekken.

De ziel van het merk moet bewaard blijven. Henry: Inderdaad. Bij de comeback van het label 2 jaar geleden in Parijs maakte La Durée (een bekende Parijse patisserie) voor ons een cake in de kleuren van Carven - groen en wit - met ingrediënten zoals anijs en chlorofyl. Een oude verpakking met een ongelooflijk frisse smaak. Zo zien we Carven vandaag.

Je maakt graag de vergelijking met de culinaire wereld. Henry: Er zijn ook zo veel overeenkomsten. Een collectie is zoals een menu, je maakt iets wat mensen kunnen beleven. Tijdens onze defilés zit ik ook altijd tussen het publiek, nooit backstage. Als je mensen uitnodigt om te komen eten, sta je toch ook niet heel de tijd in de keuken.

Je bent een heel jonge ontwerper. Waar haal je jouw inspiratie vandaan? Henry: Vooral vrienden en cinema inspireren mij. Mijn vriendinnen zijn net zoals ik rond de 33. Ze hebben niet overdreven veel geld maar willen zich wel uniek voelen. Dat is exact het type vrouw waarvoor ik ontwerp. Ook films, zoals die van de Franse regisseur Maurice Pialat, inspireren mij. Zijn films draaien rond normale mensen die tegelijk ook uitzonderlijk zijn. Daar hou ik van.

Wat vind je van de selectie die Hunting and Collecting maakte? Henry: Ik ben in de wolken. Normaal gezien ga ik niet graag winkels binnen waar ze Carven verkopen omdat ik altijd heel bang ben voor het resultaat. Vaak hangen ze een beeld op van een meisje dat mijlenver verwijderd is van het Carven type. Maar hier hebben ze het helemaal bij het rechte eind. Ze hebben 'het spel perfect gespeeld': de combinatie van de kleren, de volumes, de prints, het zit allemaal juist.

Vincent Fobelets en Elke Lahousse

Onze partners