Giorgio Armani

08/10/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 07/10/09 om 23:59

Bron: Knack Weekend

Giorgio Armani

© Reuters

Giorgio Armani (° 1934, Piacenza, Italië) is de zoon van een transportmanager en een beeldschone moeder die kleren naaide voor de hele familie.
Van 1952 tot 1953 studeert hij geneeskunde maar stopt ermee omdat hij niet tegen bloed kan. In 1954 is hij etalagist in het warenhuis La Rinascente in Milaan. In 1964 wisselt hij van beroep en begint met het ontwerpen van herenkleding voor Nino Cerruti. In geen tijd wordt hij "de beste kleermaker van Italië" genoemd. In 1970 start Armani een eigen bedrijf met zijn vriend Sergio Galeotti. Vijf jaar lang freelancen ze voor onder andere Tendresse, Gibo en Emmanuel Ungaro. In 1975 leggen Giorgio en Sergio hutje bij mutje - zelfs de Volkswagen van Giorgio wordt verkocht - om vanuit hun tweekamerflatje hun eigen herencollectie te lanceren.

De wereld krijgt ongestructureerde mannenpakken te zien. In crêpe en linnen! Ze zien er een beetje gedragen, maar onwaarschijnlijk elegant uit. Hij gooit de binnenvoering uit de colberts en creëert een vloeiende, ongebroken lijn, discreet en flatterend. Zijn nieuw mannensilhouet zorgt voor een schokgolf die nog natrilt in deze eeuw. Zijn timing is perfect. Midden jaren zeventig breekt een ingehouden, soberdere periode aan. De mensen willen zich eenvoudiger kleden, maar met een zekere distinctie.

Een jaar later ontwerpt hij voor vrouwen moderne powerdressing - het befaamde business jacket - dat hen een ontspannen en veilig gevoel geeft. Weer een jaar later volgt de eerste vrouwencollectie. In 1979 start hij met zijn goedkopere Mani-lijn en Le Collezione voor mannen. Hetzelfde jaar kleedt hij Richard Gere voor de film American Gigolo en ontvangt de Neiman Marcus Award. Vooral de mannencollecties van Armani kennen een fenomenaal succes. Armani weet als geen ander hoe een man in pak er sexy moet uitzien. Hij zweert bij een minimalistische lijn zonder overdadige opsmuk. Alle aandacht gaat naar het kledingstuk zelf.

In 1981 zien de jeugdigere lijnen Emporio Armani en Armani Jeans het licht. Op 5 april 1982 staat hij op de cover van Time Magazine, hij is de tweede ontwerper na Dior die deze eer te beurt valt. Met de Fragrance Company wordt er ook een resem geuren uitgebracht. In 1984 sterft Sergio en Giorgio erft alle aandelen. Armani wordt in zijn verdere carrière bijgestaan door jongere zus Rosanna, zijn twee nichtjes Roberta en Silvana en zijn rechterhand Gabriella Forte, die nu vice-president is van het bedrijf. In mei 2002 wordt hij uitgeroepen tot Goodwill ambassadeur van de Verenigde Naties voor zijn fondsenwervende campagnes voor Afghaanse vluchtelingen.

Ondertussen heeft hij 75 procent van zijn bedrijf verkocht aan de Como Holding uit Singapore. Tegen 2008 wordt gemikt op een jaaromzet van 5,5 miljard dollar in plaats van de 3 miljard dollar omzet uit 2005. Momenteel zijn er wereldwijd 339 Armani winkels, die in totaal om en bij vijfduizend mensen tewerkstellen. "Ik heb niets cadeau gekregen, maar een goede gezondheid en een slecht geheugen maken gelukkig", zegt hij.

Giorgio Armani heeft sinds 2007 een samenwerkingsakkoord met Samsung Mobile. Elk jaar ontwerpt hij een GSM voor de telecomgigant. In 2008 kleedde hij acteur Christian Bale als Bruce Wayne in de film 'The Dark Knight'.

Giorgio Armani was de eerste modeontwerper die modellen met een BMI lager dan 18 weerde van de catwalk, nadat topmodel Ana Carolina Reston letterlijk stierf van de honger. (GT)

www.giorgioarmani.com

Onze partners