Getest: personal shopservice Outfittery

© KS

Outfittery, de persoonlijke online shopservice voor mannen, is voortaan ook in België beschikbaar. De perfecte gelegenheid voor KnackWeekend om de dienst uitvoerig uit te testen.

Outfittery werd in 2012 opgericht door Julia Bösch en Anna Alex die met de service mannen naar eigen zeggen “van het shoppen wilden bevrijden”. Outfittery is ondertussen in verschillende Europese landen beschikbaar en sinds kort ook bereikbaar via een .be extensie.

Zo werkt Outfittery:

  • Op de website vul je een vragenlijst in over jouw kledingstijl. Vervolgens voeg je ook enkele foto’s toe.
  • Je persoonlijke stylist neemt op een afgesproken tijdstip telefonisch contact met je op om je stijlprofiel te vervolledigen en enkele onduidelijkheden op te helderen.
  • Een Outfittery box met outfits wordt naar je werk of thuisadres opgestuurd.
  • Je past de voor jou geselecteerde outfits en duidt op een factuur aan welke kledingstukken je wil houden. Enkel voor die items betaal je, de rest stuur je kosteloos weer terug.

Outfittery onder de loep:

Maarten is de vriend van redactrice Katrin Swartenbroux. Hij testte Outfittery om een geschikt business casual silhouet te kunnen samen stellen dat zowel in zijn vrije tijd als op de werkvloer geschikt is.

De garderobe van Maarten is tweeledig: nette kostuums met hemd en das voor op het werk, jeans met T-shirt of trui voor zijn vrije tijd in een kleurenpalet dat surft tussen donkergroen, marineblauw, grijs en bordeaux. Afgezien van de occasionele horizontale of krijtstreep zal hij nooit een print uit het rek halen. Hoewel Maarten Jani’s adjectievenwoordenboekje niet doet ezelsoren van plezier, slaat hij soms nog wel eens de bal mis.

Zo maakt hij jammer genoeg nog vaak de fout om te denken dat het bedrag op het prijskaartje recht evenredig is met een uiting van goede smaak. Bovendien vindt hij slim-fit modelletjes -nochtans zeer flatterend voor zijn figuur en zijn leeftijd- niet comfortabel genoeg.

Samen shoppen doen we eigenlijk zelden; Maarten is een praktische shopper die twee keer per jaar de stad in trekt voor de spullen die hij nodig heeft terwijl ik nogal graag en vaak de stand van zaken ga opmeten – puur beroepsmatig, lees wel! Hij verfoeit grote ketens en vertrouwt graag op het advies van de winkeluitbater.

Outfittery leek voor hem dus een geknipte service, en we wilden van de gelegenheid gebruik maken om een hybride hoekje in zijn kleerkast te creëren: een soort business-casual silhouet dat jong en modern, maar tegelijk ook zeer professioneel oogt. Geen gemakkelijke opgave, ik kan het weten.

De vragenlijst boezemde hem alvast vertrouwen in: aanduiden welke leeftijd je je voelt, met welke uitstraling je je vereenzelvigt, welke kleuren je nooit zou dragen ,… “Het is goed dat ze zo grondig zijn”, klonk het goedkeurend. Voor zijn broek-, kraag-, schouder- en andere afmetingen moest ik echter wel mijn lintmeter bovenhalen. “Wie weet dat nu vanbuiten?”

Het intakegesprek werd voor de zekerheid (en mijn ego) op speaker gezet. Persoonlijk stylist Kurt stelde doelgerichte vragen op basis van de ingevulde vragenlijst en raadde voor sommige items zelfs aan een andere maat te nemen dan aangegeven: iets wat achteraf correct bleek te zijn.

Getest: personal shopservice Outfittery
© KS

Ondanks de feestdagen, de nationale staking en een verhuis naar de andere kant van de stad is de Outfittery box toch in goede handen gekomen. “Wow, zo’n grave doos!”, aldus de man van het postkantoor. Het uiterlijk van de doos matchte het innerlijk: netjes opgevouwen bevatte Maartens Outfittery box: een chino, twee hemden, een truitje, schoenen, een blazer, een broeksriem, ondergoed en zelfs kousen.

De twee Outfittery outfits van Maarten
De twee Outfittery outfits van Maarten© KS

Het donkerblauwe hemd en het grijze truitje waren bij Maarten meteen een shot in de roos terwijl ik dan weer kirde van vreugde bij het aanschouwen van Calvin Klein ondergoed. Het andere, felblauwe, hemd dat erbij zat omdat het wat risicovoller was bleek een mooie kleur maar had een foute halslijn en de blazer in jerseystof nam de casual van business-casual iets te veel ter harte. De beige chino en de schoenen werden meteen weer ingepakt: te braaf, te ouderwets en helemaal niet zijn stijl; iets wat ongetwijfeld wel rechtgezet kan worden wanneer je een paar keer bij de service bestelt en ze je stijl iets beter kennen.

Over het algemeen waren we tevreden van Outfittery: het is een goed systeem voor drukbezette mannen die geen tijd of zin hebben om zelf te gaan winkelen, en de personal shoppers kunnen maten bijzonder goed inschatten, al is het duidelijk dat er (logisch!) meer dan 1 bestelbeurt nodig is om iemands stijl goed aan te voelen. Vandaar ook dat Outfittery de mogelijkheid biedt om de stuks die tegenvielen gratis te retourneren.(KS)

Robbe is de vriend van redactrice Lotte Philipsen. Hij testte Outfittery in de hoop nooit meer de deur uit te moeten voor nieuwe kleding

Robbe heeft een bloedhekel aan shoppen. Het woord alleen al kan voor een diepe wenkbrauwfrons zorgen. Modetrends zijn ook niet aan hem besteed en nadenken over welke kleuren bij elkaar horen, staat niet op zijn prioriteitenlijst. Niet dat hij geen belang hecht aan kleren, maar het uitkiezen ervan moet zo snel en probleemloos mogelijk gebeuren. Zijn stijl valt te omschrijven als casual sportief. Een degelijke Scandinavisch aandoende wollen trui in combinatie met een standaardjeans en leren schoenen zijn ’s mans uniform.

Toen we de mogelijkheid kregen om Outfittery uit te testen, stelde hij zich dus op als een nieuwsgierige en hoopvolle kandidaat. Nieuwe outfits in de bus krijgen zonder zelf winkels af te schuimen klonk hem als muziek in de oren.

Het invullen van de online vragenlijst ging vlot. Met mijn hulp bij twijfel (‘als ik dit aanduid ga ik toch geen bodywarmer krijgen hoop ik?’ ) en kledingmaten (‘kijk eens in mijn broeken welke maat ik heb), vulden we de lijst gezwind in.

Het intake-gesprek is niet voor iedere man even evident. Ik nam dus de taak van Robbe over en beschreef zo goed en zo kwaad mogelijk zijn persoonlijke voorkeuren en probleemzones (‘geen v-halzen, geen afgewassen jeans, geen roze en niets te bizar’). Onze stilist Philip focuste tijdens het gesprek zowel op de algemene stijl van Robbe als op specifieke details die van belang zijn.

Getest: personal shopservice Outfittery
© LP

Toen de Outfittery Box aankwam, was Robbes eerste indruk verrassend positief. Ik had verwacht dat hij erg kritisch zou zijn over de geselecteerde items, maar door de band genomen (op een paars T-shirt na) vond hij de box goed samengesteld. Vooral de simpele leren schoenen en hemden vielen in de smaak.

De Outfittery outfit van Robbe
De Outfittery outfit van Robbe© LP

Als jas werd een parka opgestuurd die wel in de lijn ligt van Robbes stijl, maar qua model niet helemaal paste bij zijn postuur. Er zat ook een trui met nautische elementen in de doos die waarschijnlijk werd toegevoegd naar aanleiding van Robbes voorliefde voor zeilen. Een slimme zet, maar er waren helaas iets te veel prullaria genaaid op de trui om voor 100 procent goedgekeurd te worden. De grootste verrassing was zijn positieve reactie op het jeanshemd van Lee. Een item dat ik hem al jaren probeer aan te smeren, maar waar hij tot nu toe nooit voor te vinden was.

Voor mensen als Robbe, die niet graag winkelen en een duidelijke stijl hebben, is Oufittery dus zeker een interessante dienst. Na de eerste box kunnen de laatste kleine foutjes bijgeschaafd worden en op termijn kan Outfittery shoppen zelfs volledig vervangen voor bepaalde mannen. (LP)

Tom is de vriend van redactrice Annelien Boens. Hij testte Outfittery omdat hij uitgedaagd wilde worden door de personal stylists die de service tot zijn beschikking stelde.

De stijl van Tom valt te omschrijven als een mix van casual, sportief en chic. Afhankelijk van de gelegenheid worden T-shirts afgewisseld met hemdjes, sweaters met cardigans en sneakers met een klassiekere schoen . Eén constante in zijn garderobe is de jeansbroek, die meestal van een duurzaam label is zoals Kuyichi, Nudie Jeans of Mudjeans.

Tom heeft geen broertje dood aan shoppen, zijn kleerkast krijgt regelmatig een update. Hij is dus niet meteen de ideale doelgroep voor Outfittery, maar hij was benieuwd in welke mate de stylisten van het bedrijf zijn stijl zouden kunnen inschatten en hem enkele originele outfits zouden bezorgen.

De eerste kennismaking met het concept via de online vragenlijst op de website verliep vlot. Tom vond dat de juiste vragen gesteld werden op een heldere manier. Het feit dat je al keuzes moet maken die het daaropvolgende intake-gesprek vergemakkelijken, is een goede zaak.

Het gesprek met stylist Kurt kon je het best omschrijven als een sympathieke, vlotte babbel over stijl. Het lijkt wat omslachtig om alles wat je online hebt ingegeven, ook nog eens opnieuw te moeten vertellen. Maar aangezien je tijdens een persoonlijk gesprek wel duidelijke nuances kunt aangeven, is en blijft zo’n gesprek wel een must. Tom had achteraf echt het gevoel dat de stylist een goed beeld had gevormd van zijn stijl.

Getest: personal shopservice Outfittery
© AB

Tom had de stylist duidelijk gevraagd om een uitdaging, aangezien hijzelf een duidelijk beeld heeft van zijn eigen stijl. Het outfitpakketwerd dus vol ongeduld uitgepakt, maar Tom bleef ietwat op zijn honger zitten. De box was erg uitgebreid, maar de items waren erg braafjes uit de verschillende collecties gepikt.

Op de outfits viel op zich niets op te merken, maar de kledingstukken pasten net ’te goed’ in het rijtje van wat er al in zijn kast hing. Varianten van de aangeboden pulls liggen in zijn kleerkast, net als de hemdjes, broeken en T-shirts. Het enige uitdagende item in de box, dat nog niet in Toms garderobe voorkwam, was een sportieve blazer. Jammer genoeg was de snit hem niet op het lijf gesneden, waardoor hij niet verkocht was.

De Outfittery outfit van Tom
De Outfittery outfit van Tom© AB

Volgens Tom is de grote meerwaarde van Outfittery net dat je gestyled worden door een deskundige, maar in zijn geval kwam dit niet naar boven. Hij voelde zich niet uitgedaagd. Wanneer je als man de kriebels krijgt bij het woord ‘shopmiddagje’, dan is een concept als Outfittery echt interessant. Bovendien had Tom ook gevraagd om aandacht te hebben voor kledingstukken in milieuvriendelijke, duurzame materialen.Stylist Kurt gaf in zijn bijgesloten kaartje duidelijk aan dat hij dit had geprobeerd, maar dat hij er door de eerder beperkte selectie van modelabels in hun aanbod niet aan kon voldoen.

We kunnen dus besluiten dat Tom gematigd positief is over het concept van Outfittery. Erg leuk als je geen fan bent van shoppen en je graag wat raad krijgt bij je vestimentaire keuzes. In het geval van Tom, wanneer je winkelen niet gelijkschakelt met pure horror, bood de box met kleren geen echte meerwaarde. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content