Gespot: psychedelische mode maakt een comeback

De jaren 70 waren nooit eerder zo hip.

De jaren 70 waren nooit eerder zo hip.

Op de modeweken in september, van Parijs tot Londen, kon je er amper naast kijken: de mode uit de jaren 70 is helemaal terug. Volgende zomer lopen we allemaal in broeken met olifantenpijpen, krullen we ons haar à la Farrah Fawcett en zijn de zonnebrillen drie keer groter dan onze ogen. De modewereld heeft zich laten inspireren door een heel erg vrolijke, bijna psychedelische, periode uit de geschiedenis van de 20e eeuw. En het grootste voordeel hieraan is: alles mag én alles kan. Het lijkt wel alsof de modewereld ons wil laten ontsnappen aan de dagelijkse routine, door kleren aan te bieden die nooit eerder zo vrolijk of kleurrijk waren.

Alle modehuizen volgen de trend

Tommy Hilfiger liet zijn modellen in New York als echte rocksterren de catwalk opwandelen. Maar ook klassiekere modehuizen, zoals bijvoorbeeld Maison Martin Margiela, halen de mosterd voor volgende zomer in de jaren 70. Dit zien we aan de overvloed aan denim en bloemenprints die het modehuis gebruikt. Belgische modeontwerpers nemen de teletijdmachine naar een tijd van vrolijkheid, zo was bijvoorbeeld de zomercollectie van Dries Van Noten doorspekt met ‘bohemian’-elementen. En wat op de catwalk getoond wordt, dat krijgt ook navolging bij de grote modeketens of bij de kleinere labels.

Teruggrijpen naar het verleden

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat modehuizen teruggrijpen naar trends en invloeden uit het verleden. De laatste jaren hebben we de jaren 60 al in onze kleerkast gehad, denk aan minirokjes, jassen en A-lijn jurken, maar ook de sneakerhype is niet nieuw. In de jaren negentig was het ook al hip om met Nike Air’s over straat te paraderen. Het mag duidelijk zijn, de mode-industrie houdt van recyclage. “Kleding maakt deel uit van de geschiedenis. Als de wereld verandert, dan veranderen de kleren ook. Het zijn vandaag onzekere tijden en dan wil je als modeontwerper ook niet te vernieuwend uit de hoek komen. Het is dan logisch om terug te grijpen naar trends uit het verleden en die te verpakken als iets ‘nieuws'”, aldus modeontwerpster Anna Sui aan Style.com.

Dat ontwerpers moeten werken aan een hoog tempo, heeft ook wel iets te maken met het ophalen van oudere trends. “Ontwerpers hebben stress omdat ze zoveel collecties moeten maken, elk seizoen opnieuw. Vanaf de moment dat ze een collectie hebben gelanceerd, staat het enkele minuten later al op het internet. Vanaf het moment dat je het kan krijgen in de winkels, lijkt het al een beetje gedateerd”, aldus Sui. Het lijkt wel alsof het geen zin meer heeft voor ontwerpers om het ‘warme water’ opnieuw uit te vinden, aangezien de collectie het volgende seizoen misschien al niet meer bekeken wordt. En bovendien is het ook leuk om je te kleden naar het verleden, hoe vaak hebben we zelf als kind wel niet de verkleedkoffer geplunderd? Recyclage is onlosmakelijk verbonden met de manier waarop we ons kleden en hoe de mode-industrie vandaag functioneert. (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content