Geslaagde samenwerkingen in de modewereld

18/06/12 om 15:33 - Bijgewerkt om 15:33

Bron: Knack Weekend

Deze collaboraties tussen high fashion en mode voor het grote publiek waren een succes.

Geslaagde samenwerkingen in de modewereld

Nu Maison Martin Margiela heeft aangekondigd samen te werken met H&M, lijkt het alsof elke grote ontwerper wel al eens heeft samengewerkt met een commerciële kledingketen. Een overzicht van de leukste samenwerkingen.

Maison Martin Margiela is lang niet het eerste high fashion modehuis dat samenwerkt met een keten zoals H&M. Sinds Karl Lagerfeld in 2004 een collectie ontwierp voor de Zweedse modegigant, voelden steeds meer ontwerpers zich geïnspireerd om een lijn te creëren die eruitziet als high fashion, maar die ook te koop is aan een betaalbare prijs. Een stuk ontworpen door Lagerfeld en slechts 2 cijfers op het prijskaartje? A dream come true voor vele vrouwen.

Het fenomeen heeft zich niet enkel voor gedaan in Europa, zo heeft ook de Amerikaanse keten Target meerdere keren samengewerkt met grote namen als Rodarte, Proenza Schouler en Missoni. Niet alle samenwerkingen zijn al even succesvol geweest - denken we maar aan Versace voor H&M - maar over het algemeen kunnen we deze soorten collaboraties alleen maar aanmoedigen. Wij kozen alvast enkele samenwerkingen uit die wel geslaagd zijn.

Jeremy Scott & Adidas (sinds 2003)

Ontwerper Jeremy Scott werkte al meerdere keren samen met andere modehuizen - waaronder Louboutin - maar de relatie met Adidas is er eentje om te blijven duren. De samenwerking is gestart in 2003 en heeft geresulteerd in enkele unieke stukken zoals hoodies in luipaardprint en metalen sneakers.

Karl Lagerfeld voor H&M (2004)

Mode-icoon Karl Lagerfeld ontwierp een collectie voor H&M waarop velen zijn voorbeeld zouden volgen. Ondanks het succes van de ontwerpen - ze waren op enkele uren tijd uitverkocht - heeft Lagerfeld achteraf gezegd tegen het Duitse magazine Stern dat hij nooit nog zou samenwerken met H&M. Hij vond de Zweedse modegigant arrogant en het beviel hem helemaal niet dat zijn ontwerpen in grotere maten werden verkocht dan afgesproken.

Christopher Kane voor Topshop (2007/2009)

De Schotse ontwerper Christopher Kane is niet even bekend als bijvoorbeeld Lagerfeld of Stella McCartney, maar dat heeft Topshop niet tegengehouden om met dit beloftevol talent samen te werken. En terecht, want de collectie - inclusief krokodillen- en gorillaprints - bleek een groot succes te zijn.

Comme des Garçons voor H&M (2008)

Deze samenwerking was een echte primeur voor Rei Kawakubo, die tevens ook het label heeft opgericht. Een eerste - zeer geslaagde - stap in de commerciële modewereld, want de collectie werd op veel enthousiasme onthaald. Ze ontwierp voor H&M enkele stukken voor vrouwen, mannen en kinderen zodat de eigenzinnige stijl van Comme des Garçons voor iedereen bereikbaar was.

Jil Sander & Uniqlo (2009-2011)
Voor haar terugkomst naar haar label, werkte Jil Sander nog samen met het Japanse merk Uniqlo voor de lijn +J. De collaboratie stopte in 2011, tot groot ongenoegen van modeliefhebbers over de hele wereld. Vooral de jassencollecties waren heel geliefd.

Lanvin voor H&M (2010)

H&M mag stilaan een patent nemen op deze soort samenwerkingen. Ontwerper Alber Elbaz ontwierp een glamoureuze en extravagante collectie bestaande uit coctailjurken en prachtige accessoires voor de modeketen in 2010. Het was een van de meest high fashion collecties die er ooit verkocht werd.

Marni voor H&M (2012)

Ten slotte was ook de collectie van Marni voor H&M een succes. Het leverde misschien geen helse stormloop op, maar de stukken waren wel de moeite waard. Uitkijken dus naar de accessoire collectie van Anna Dello Russo en de samenwerking met Maison Martin Margiela. (RDM)

Onze partners