Frontstage en backstage bij Christian Wijnants: alles voor de show

© .

Een defilé van een minuut of tien, daar is een team van meer dan honderd man voor nodig. Wij keken voor en achter de schermen van de lente-zomershow van Christian Wijnants.

Christian Wijnants

Ontwerper

‘Ik heb me voor de lente-zomer 2018 laten inspireren door een reis door Perzië. Het is een regio die vaak negatief in het nieuws komt, terwijl het zo’n rijke geschiedenis en cultuur heeft. Ook vorig seizoen zaten er al oosterse elementen in mijn collectie en die lijn heb ik doorgetrokken. Het is een heel poëtische, bijna romantische collectie met zachte kleuren en veel vloeiende vormen, alsof de wind door de kleren waait. De opschriften zijn in Farsi en betekenen ‘liefde’ en ‘hoop’.’

‘Ik vind het belangrijk om een show te geven, omdat je kleren pas echt kunt beoordelen als ze gedragen worden en in beweging zijn. Foto’s in een lookbook of op het internet zijn toch niet hetzelfde. De kleren worden dan, bijvoorbeeld, maar op één meisje getoond, terwijl je in een show veel verschillende meisjes kunt laten zien. We hebben al andere manieren geprobeerd om onze collectie te presenteren, want een show is toch een grote investering, het is decadent wat dat kost voor tien minuten. Maar het effect was niet hetzelfde. Als je serieus wilt genomen worden door de pers en de buyers, moet je een defilé organiseren. Het levert meer zichtbaarheid op, wat in deze tijden van sociale media en met zo veel concurrentie van andere merken noodzakelijk is.’

Frontstage en backstage bij Christian Wijnants: alles voor de show
© .

Senjan Jansen

Sound designer van films, theaterproducties en modeshows, waaronder ook die van Haider Ackermann en Dries Van Noten.

‘Een maand voor de show word ik gecontacteerd door Christian. Dan spreken we af en gaan we samen door de collectie. Hij geeft me uitleg bij zijn moodboard en we beluisteren al wat muziekfragmenten. Omdat ik al jaren met hem samenwerk, geeft Christian me veel vrijheid om te experimenteren. Pas twee dagen voor de show komen we opnieuw samen om het zo goed als afgewerkte product te beluisteren. Het gebeurt ook dat ik nog tot de nacht voor de show eraan werk. Op de dag zelf sleutel ik tot de allerlaatste minuut aan de timing, zodat de lengte van de track tot op de seconde gelijkloopt met het verloop van het defilé. Voor deze show heb ik alleen intro’s van nummers van Kourosh Yaghmaei gebruikt, een Iraanse rockmuzikant uit de jaren zeventig. Zijn stem is nergens te horen, omdat ik wilde wegblijven van te veel folklore.’

Tom Van Dorpe

Stylist voor magazines als V Magazine, Harper’s Bazaar en Vogue. Werkt ook voor merken als Max Mara, Calvin klein en Fenty x Puma.

‘Ik ontwerp geen full looks, maar aparte stukken’, zegt Wijnants. ‘Naar het einde toe zit ik zo dicht op de collectie dat ik er niet meer objectief over kan oordelen. Daarom is het belangrijk dat er enkele dagen voor de show een stylist met een frisse blik bij komt. Tom heeft hard gewerkt op de volgorde van de silhouetten. Een show van acht minuten is niet lang, maar kan gaan vervelen als je niet voor verrassingen zorgt. Zoals drie harmonieuze looks, gevolgd door één met clashende kleuren. Hij heeft gespeeld met het idee van de reiziger, die prints en laagjes over elkaar draagt. Een eclectisch geheel dus, zonder dat het te gestyled overkomt.’

Frontstage en backstage bij Christian Wijnants: alles voor de show
© .

Loes Nabuurs

General manager van Christian Wijnants.

‘Twaalf jaar geleden was ik de eerste werknemer van Christian. In de loop der jaren is mijn rol gegroeid tot die van general manager. Dat houdt onder andere in dat ik verantwoordelijk ben voor de hele organisatie van de show. Christian is met de details bezig, terwijl ik het algemene overzicht bewaar. Drie maanden voor de show ga ik op zoek naar een locatie, maar het is wachten tot we uiteindelijk een plek op de kalender van de Parijse Chambre Syndicale krijgen voor we iets kunnen vastleggen. We hebben een beperkt budget, dus proberen we te besparen waar we kunnen. Zo doen we bijvoorbeeld onze catering zelf en worden de uitnodigingen inhouse ontworpen. We delen onze locatie sinds enkele seizoenen ook met een ander merk, zodat we de kosten van de zaal en het materiaal door twee kunnen delen. Je moet zo’n locatie toch voor een dag huren, dus showen wij in de voormiddag en Lutz Huelle in de namiddag.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content