“Fashionalisme” steekt de kop op

De Britten kopen sinds de crisis vooral Brits. De eigen merken scoren er beter dan ooit.

Na de fashionista, recessionista en chiconomics hebben waarnemers een nieuw fenomeen gespot: fashionalisme, een nationalistische tendens in de mode. Modezaken rapporteren een boost in patriottische aankopen, vooral in Londen, een stad die tot voor de crisis trots was op haar multiculturele stijl.

“In de goede jaren waren de Franse en Italiaanse merken populairder dan de Britse. Maar dat is veranderd. Paul Smith en Vivienne Westwood, die ook spelen met typisch Britse elementen, deden het afgelopen seizoen bijzonder goed”, zegt Amanda Ware, die aankoopt voor de luxewinkel Fortnum & Mason in Londen, aan het Britse persagentschap Reuters. Jason Broderick, hoofdaankoper van de mannenafdeling bij Harrod’s, bevestigt de tendens. “Ik denk dat mensen bezorgd zijn om hun landgenoten aan het werk te houden en wanneer ze nationale merken kopen hopen ze daartoe hun steentje bij te dragen”.

Feit is dat sinds de economische crisis is er een golf van nationalisme op gang is gekomen. Sommige werknemers vrezen dat buitenlanders hun jobs zullen innemen en zien dat regeringen falen om lokale industrieÔn in stand te houden. Sinds november vorig jaar namen heel wat landen ook protectionistische maatregelen. En blijkbaar zet de beschermende reflex zich door in de modewereld en het shoppinggedrag. “Het is een algemene trend dat mensen meer eigen producten kopen. Wereldwijd groeit het protectionisme en dat weerspiegelt zich in de mode”, aldus Geoffrey de La Bourdonnaye, ceo van department store Liberty of London. Dat de tendens het sterkst lijkt te zijn in Groot-Brittanie heeft volgens hem ook met het lage pond te maken. “Het is nu gewoon ook goedkoper geworden om Brits te kopen”.

Het nationalistische shoppen wordt over het Kanaal zelfs actief gepromoot. In de linkse krant The Guardian verscheen afgelopen weekend een artikel met de titel “Women of Britain – your designers need you!”, dat vrouwen aanspoorde Britse mode te kopen, vergezeld van foto’s met modellen in kleren van Burberry en Stella McCartney.

Het is natuurlijk wel de vraag hoe Brits die zogenaamde nationale merken wel zijn. Want topmodehuizen gebruiken Chinese zolen voor hun schoenen, Indische zijde voor hun avondjurken, laten kleren naaien in lageloonlanden en hun creatieve leiding is doorgaans in handen van designers van over de hele wereld.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content