Wim signaleert: de verticale catwalk van Greenpeace

20/02/13 om 15:26 - Bijgewerkt om 15:26

Bron: Knack Weekend

Geen beter moment om de modewereld op zijn ecologische voetafdruk te wijzen dan het catwalkseizoen. En dus opende de modeweek in Milaan met een protestactie van Greenpeace.

Wim signaleert: de verticale catwalk van Greenpeace

© Greenpeace.com

Geen beter moment om de modewereld op zijn ecologische voetafdruk te wijzen dan het catwalkseizoen. En dus opende de modeweek in Milaan met een protestactie van Greenpeace.

Een ongewoon tafereel op de façade van het Castello Sforzesco vandaag in Milaan: een twaalf meter lange catwalk van Greenpeace, uit protest tegen de gebrekkige milieu-inspanningen vanwege 's werelds voornaamste modehuizen.

Ontbossing
De organisatie lanceerde in de herfst van 2012 zijnFashion Duel, een campagne die vijftien Italiaanse en Franse luxehuizen25 "ongemakkelijke" vragen stelt omtrent hun werking. Tot de geviseerde bedrijven behoren onder meer Prada, Dolce & Gabbana, Hermès en Chanel, die volgens Greenpeace zwak scoren op het vlak van milieuvriendelijkheid en watervervuiling door chemicaliën en medeverantwoordelijk zijn voor de ontbossing van het tropische regenwoud.

Zo moeten grote delen van het Amazonewoud wijken voor de veestapel die het leder levert voor accessoires als schoenen, tassen en riemen. Een probleem waarvan de modehuizen zich volgens de organisatie maar al te goed bewust zijn, maar geen actie tegen ondernemen.

Gebuisd

Enkel Valentino kan op enige lof vanwege Greenpeace rekenen. Dat modehuis maakte vorig najaar plannen bekend om gevaarlijke chemicaliën uit zijn productieketen te weren tegen 2020 en tegen die tijd ook een "zero deforestation"-aanpak te implementeren.

De milieu-inspanningen van onder meer Salvatore Ferragamo, Giorgio Armani en Louis Vuitton werden echter "ontoereikend" genoemd, terwijl merken als Prada, Chanel en Trussardi helemaal gebuisd werden. Greenpeace beschuldigt hen ervan geen informatie over hun milieuvriendelijkheid te verschaffen en ook geen enkel engagement te tonen op dit vlak.

"Het is tijd voor deze merken om in actie te schieten", zegt de organisatie. "We willen dat ze hun rol als 's werelds voornaamste modehuizen opnemen en doen wat consumenten van hen verwachten: namelijk om trendsetters te zijn."

Poolbeer

Het is niet de eerste keer dat Greenpeace van zich laat spreken tijdens de modeweek. Ook in Londen voerde de organisatie deze maand al actie. Daar werden de gasten onder meer getrakteerd op een activist verkleed als poolbeer, als protest tegen de impact van olieboringen en andere bedreigingen op het Noordpoolgebied.

Wim Denolf

Onze partners