Wim signaleert: De erfgenamen van PETA

© reuters

Horen ook bij de modeweken: activisten die mens- of milieuonvriendelijke productiemethoden van modehuizen onder vuur nemen.

Horen ook bij de modeweken: activisten die mens- of milieuonvriendelijke productiemethoden van modehuizen onder vuur nemen.

In New York kreeg onder meer de Uzbekistaanse ontwerpster Gulnara Karimova er gisteren mee te maken: voor en na haar defilé demonstreerden manifestanten luidruchtig tegen kinderarbeid op de katoenvelden in het Centraal-Aziatische land. Een tactiek die dierenrechtenorganisatie PETA geen windeieren legde in het verleden en op nagenoeg elke modeweek van stal gehaald wordt.

Nochtans verleggen organisaties als Change.org hun actieterrein al enige tijd naar de sociale media. De Italiaanse tak van de Clean Clothes Campaign haalde woensdag zelfs een belangrijke stap thuis toen Giorgio Armani (in navolging van Gucci, Versace, H&M en Levi) op Twitter en Facebook het zandstralen afzwoor. Een techniek die jeans een verouderde look bezorgt, maar ook longaandoeningen veroorzaakt bij betrokken werknemers.

Alle ogen zijn nu gericht op de gezandstraalde jeans van Dolce & Gabbana: de onlinecampagne tegen het Italiaanse modeduo verzamelde wereldwijd al ruim 38000 medestanders.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content