Terug naar de tijd van Versailles met Dior in Parijs

© Reuters

De Belgische ontwerper Raf Simons, die de creatieve leiding heeft over modehuis Dior, heeft zich laten inspireren door de geschiedenis van de mode. Zo lijkt hij mode uit de 17e eeuw opnieuw tot leven te willen brengen, maar dan wel met een ‘edgy’ kantje.

De Belgische ontwerper Raf Simons, die de creatieve leiding heeft over modehuis Dior, heeft zich laten inspireren door de geschiedenis van de mode. Zo lijkt hij mode uit de 17e eeuw opnieuw tot leven te willen brengen, maar dan wel met een ‘edgy’ kantje.

Met een kinderlijke enthousiasme zou ik kunnen schrijven over de show van Dior, maar dat ga ik u besparen. Voor het eerst ging de poort van Dior voor mij open tijdens een modeweek en dat vertaalde zich in gegiechel en héél blij gezicht. Want een show meemaken van dit grote modelabel, met überhaupt een Belg aan het creatieve roer, dat is altijd een belevenis.

Bepalende show voor modetrends zomer 2015

Grote sterren zijn kind aan huis bij Dior. Het mag dan ook niet verbazen dat dit seizoen Marion Cotillard, Dakota Fanning, Coco Rocha, Olivia Palermo en Natalia Vodianova aanwezig waren bij de show. Zij komen hier kijken naar wat ze de komende maanden op belangrijke events zullen dragen. Maar ook grootheden uit de modejournalistiek, zoals Carine Roitfeld of Anna Wintour, zitten hier op de eerste rij. De kijk van Dior op de volgende zomer is, net zoals bij andere grote modehuizen zoals Chanel of Louis Vuitton, namelijk heel bepalend voor wat de modewereld in het algemeen zal produceren en dragen, dus iedereen is hier om zich te laten inspireren. En wij mogen het ook eens meemaken.

Musée du Louvre als nieuw decor voor de show

De show van Dior vond dit jaar plaats op een nieuwe locatie. Er werd gekozen om een gebouw op te trekken op een binnenplein van het Musée du Louvre. Volledig gebouwd in spiegelglas, waardoor je een prachtige weerspiegeling kreeg van het Louvre op het tijdelijke gebouw voor de show. Bij Dior durven ze het groots te zien.

Binnen was de locatie ingedeeld in verschillende ‘salons’, die als aangrenzende rondes werden ingericht. Hoewel we in een gigantisch grote zaal zaten, had je toch dat ‘knusse’ gevoel. Enkele rijen voor ons zat Anna Wintour, die ik voor het eerst tijdens deze modeweek tegenkwam. Nadat Marion Cotillard onder begeleiding binnenkwam, kon de show eindelijk van start gaan.

Mode uit de 17e eeuw in een modern jasje

Voor inspiratie is Raf Simons duidelijk de modeboeken ingedoken om de geschiedenis van de mode te bestuderen. Vooral de 17e eeuw sprak hem voor volgende zomer erg aan vermoeden we. Jurken of blouses in het wit met een hoge kraag, prachtige rijen knopen aan de achterkant van een jurk aan de sluiting of bloemenborduursels aan de mouwen zijn hier maar enkele voorbeelden van. Maar ook lange mouwloze vesten met rijen knoopjes, blouses met brede mouwen en bolle rokken laten ons proeven van wat ooit de mode was en nu terug zal worden.

Toch geeft Raf Simons aan deze stukken ook een ‘edgy’ kantje. Zo combineert hij een bolle rok met een strakke tanktop of gaat hij een lange vest dragen samen met een short. De schoenen zijn kleurrijk en opvallend. Ook dat het laarzen waren aan de voeten van de modellen, en dat voor de zomer, viel ons meteen op.

In zijn totaliteit oogt de collectie van Dior vernieuwend en fris, maar toch ook een beetje alternatiever dan wat we van Dior gewoon zijn. Het steekt af tegen de collecties die we hier op de modeweek al voorgeschoteld hebben gekregen. Elk seizoen opnieuw werkt Raf Simons met frisse, nieuwe ideeën en gaat hij zijn eigen weg. Hij kijkt niet links of rechts, maar doet datgene waar hij zin in heeft. En dat bewonderen we enorm in hem. Hoewel hij de monochrome trend niet helemaal heeft kunnen laten passeren, zo zagen we toch enkele zwart/wit combinaties, stuurde hij ook fuchsia of lichtblauw de catwalk op. Dior zal onder leiding van Raf Simons altijd eigenzinnig blijven en dat moedigen we vol overtuiging aan.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content