Referenties (of niet)

Bikkembergs stuurt dit seizoen erg veel rood over zijn catwalk. Verder wijkt hij nog maar weinig af van zijn intussen vertrouwde sportesthetiek.

Dirk Bikkembergs werkt voor zijn lentecollectie samen met de jonge Australische kunstenaar Scott Elk. Die maakte in opdracht van de ontwerper twaalf schilderijen waarop Bikkembergs-muse Andrea Vasi halfnaakt poseert in een vloed van rood, geel en zwart: de Belgische driekleur heruitgevonden als een sexy embleem. Grafische elementen uit de schilderijen zijn hier en daar in de collectie verwerkt. Het resultaat kan nog het best worden vergeleken met de samenwerking, enkele jaren geleden, tussen wijlen Stephen Sprouse en Louis Vuitton. Bikkembergs stuurt dit seizoen erg veel rood over zijn catwalk. Verder wijkt hij nog maar weinig af van zijn intussen vertrouwde sportesthetiek. Maar dat wordt misschien ook niet echt van hem verwacht, en zeker niet door zijn fans.

Giorgio Armani, herstellende van gezondheidsproblemen, is in dat opzicht erg vergelijkbaar met Bikkembergs. De man had in de jaren zeventig een ƃĀ©chte visie op mode, en is daar sindsdien aan trouw gebleven. Dit keer grijpt hij nog meer dan gewoonlijk naar zijn eigen erfgoed: stoere pakken alom, liefst in schakeringen van grijs. Armani vernieuwt niet meer, maar hij jaagt ook niet te allen prijze de tijdgeest na. Een verklaring, misschien, voor zijn blijvend succes.

Opvallend: de invloed van de eighties geraakt maar niet uitgeroeid (de jaren tachtig zijn allicht de jaren zestig van de jaren nul). De show van John Richmond was een regressieve hommage aan Duran Duran, met The Reflex en Wild Boys op de soundtrack, en bij C.P. Company stond de gehele geluidsband vol met Spandau Ballet. Roberto Cavalli zocht heil bij Alphaville en Nik Kershaw, en in spannende lederen broeken (Relax! Don’t do it!).

De mode is in veel opzichten een bijzonder conservatieve industrie, en dat geldt zowel voor de catwalk als de coulissen. Je zou soms vergeten dat de eenentwintigste eeuw al tien jaar geleden is begonnen. De beste shows van de week, die van Prada en Calvin Klein, waren niet nostalgisch, en ook niet referentieel. Ze waren sterk van zichzelf. Meer over die shows later.

Jesse Brouns.

Bekijk het volledige fotoverslag van de mannenmode in Milaan hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content