Raf Simons aan de beterhand

Teleurstellende Margiela en geslaagde Raf Simons in Parijs.

Bij Maison Martin Margiela hangt een opgeblazen zwart/wit foto aan de muur: een drukbezet restaurant in de vroege jaren zestig. In de zaal is het restaurant op identieke wijze nagebouwd (vierkante tafeltjes, witte tafellakens, stalen stoeltjes). De mensen op de foto zijn vervangen door journalisten en aankopers en modellen in Margiela. De presentatie is leuk, de collectie teleurstellend: een donkere parade van conventionele, Italiaans aandoende pakken.

De Japanse Miharayasuhirolaat zich inspireren door de Amerikaanse Beat-dichters, voor een uitstekende catwalkprestatie. The Viridi-Anne, ook Japans, heeft een van onze favoriete collecties van de week (half gotisch geĆÆnspireerd, half streetwear). De echte goths van de mode lijken in vergelijking ietwat vermoeid. Zie de concurrenten van Julius (nog meer Japanners), maar ook Damir Doma en Ann Demeulemeester. Twee mooie collecties van die laatsten, maar ze breken ook geen nieuw ijs.

Raf Simons, de belangrijkste mannenontwerper van de twintigste eeuw, is na enkele relatief zwakke seizoenen, aan de beterhand. Simons ontwerpt zijn collecties als popklassiekers en gebruikt doorgaans veel gimmicks, waardoor het soms alsof hij op automatische piloot werkt. Maar de wintercollectie is een van de meest geslaagde van het seizoen, met een bijzondere focus op de wespentaille (denk: Rochas voor jongens), pakken bestrooid met metalen drukknopen, wollen rokken, en geometrische versiersels (ook te zien in zijn collectie voor Jil Sander).

Jesse Brouns

Bekijk alle defilƩs van de mannenmodeweek in Parijs op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content