Pitti: Peter Pilotto aan zet

© Jesse Brouns

Het voorlopige hoogtepunt van Pitti in Firenze was een vrouwencollectie – van Peter Pilotto.

Het mannenmodeseizoen bereikt stilaan een kookpunt, letterlijk en figuurlijk, met shows van onder meer Valentino. Maar het voorlopige hoogtepunt van Pitti, in Firenze, was een vrouwencollectie – van Peter Pilotto. Pitti Uomo is vooral een vakbeurs: een enorm terrein met daarop verschillende tenten en paviljoenen en andere gebouwtjes, waarin verschillende duizenden aankopers en journalisten op talloos veel stands de mannenmode van komende zomer verkennen. Met temperaturen tot 37 graden was dat gisteren soms hachelijk werk (over onze favorieten van deze editie van Pitti, de 82ste, berichten we morgen op de site). Voor de eerste catwalkshow op het programma, gisterennamiddag, waren we op een lange trap geconvoceerd, in volle zon.

Misschien dat er daarom zo weinig volk was komen opdagen voor het Florentijnse debuut van Fransman Alexis Mabille. De ontwerper heeft grote plannen (hij opent binnenkort twee boetieks in Parijs), maar zijn mannenlijn geraakt moeilijk van de grond. Deze collectie (titel: Jardin Mabille) was grotendeels zwart/wit, met hier en daar wat roze. Een jongensachtig silhouet, dat misschien net iets te bestudeerd is, maar tegelijk niet bijzonder genoeg om echt een verschil te maken.

Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli van Valentino waren vorig seizoen de eregeasten van Pitti Uomo. Dat is hen toen blijkbaar zo bevallen dat ze gisteren opnieuw in Firenze showden. Locatie: de Limonaia di Zanobi del Rosso, een langgerekt paviljoen in de Boboli-tuinen waarin een eindeloze catwalk was aangelegd.
Het ontwerpersduo mixt klassieke elegantie met hedendaagse, vaak vernieuwende materialen en technieken. Begeerlijke strakke pakken, sneakers met een hoog popgehalte in gedempte kleuren (net als de collectie: roest, legergroen, camel, grijs, blauw, ivoor, plus hier en daar een camouflageprint), en wijde hemden met een zeker Jil Sander-DNA. Moderne, zelfzekere mannenmode zonder zweem van nostalgie.

Voor het voorlopige hoogtepunt van de Florentijnse modevierdaagse waren we uitgenodigd in het imposante Palazzo Borghese voor de presentatie van precollectie voor zomer 2013 van Peter Pilotto. Het in Londen gevestigde duo met Belgische roots (Pilotto en Christopher De Vos studeerden allebei aan de Academie van Antwerpen) liet voor de gelegenheid tapijten en behangpapier bedrukken met de digitale prints waarvoor ze intussen bekend staan. “De focus van de tentoonstelling is de print generator, een een digitale kaleidoscoop die ontwikkeld is door art director Jonny Lu en zijn studio, en die ook de basis vormde voor de prints van dit seizoen.” De interieurs van het palazzo waren grotendeels getransformeerd in een psychedelisch display. De collectie zelf werd voorgesteld in de vorm van een tableau in de balzaal van het gebouw: twee ronde podia met meisjes in dezelfde, oogverblindende geometrische en grafische prints — geïnspireerd, zo kregen we te horen, door manuscripten uit de zestiende eeuw, celtische motieven, en de middeleeuwen. Maar dat was er eigenlijk niet aan te zien.

Vanavond presenteert Carven, de andere eregast van Pitti dit seizoen, zijn derde mannencollectie in een velodroom in Firenze. Hoe ontwerper Guillaume Henry het er van af brengt, leest u morgen.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content