Parijs: Voorwaarts, mars

22/01/12 om 12:15 - Bijgewerkt om 12:15

Bron: Knack Weekend

Opvallend veel militair geweld tijdens de mannenweek in Parijs. En een terugkeer naar de roots van Raf Simons.

Parijs: Voorwaarts, mars

Opvallend veel militair geweld tijdens de mannenweek in Parijs. En een terugkeer naar de roots van Raf Simons.

Maison Martin Margiela is van avantgardemerk geevolueerd naar een label dat de tijdgeest volgt. De meeste kleren van de wintercollectie zijn onopvallend: een vintagemantel in kameelhaar, een bomber waarin duffelcoatelementen zijn verwerkt, lederen baggy broeken (een verontrustende trend dit seizoen, erg bizar toch) en gelukkig iets meer flatterende bikerpants in hetzelfde materiaal. Succesnummer: enkele overjassen en vesten gemaakt van gerecycleerde vuilniszakken, waarop soms nog het eco-label van supermarktketen Monoprix prijkt. Benieuwd wat dat gaat geven in de winkelrekken.

Kenzo heeft de metro-ateliers van vervoersmaatschappij RATP ingenomen. Het decor, geinspireerd door de neons van kunstenaar Dan Flavin, is erg mooi. De kleren zijn dat eveneens: fris, jong, felgekleurd, met lekker veel paisley. Zeker een favoriet dit seizoen.

Angstwekkende maskers

Walter Van Beirendonck borduurt verder op zijn recente successen. De jongens zijn opnieuw zwart, maar hun gezichten zitten dit keer verborgen achter enigszins angstwekkende neo-tribale maskers. De jongens dragen pakken in de stijl van Sherlock Holmes (de 19de eeuw die ook in Milaan vaak werd opgevoerd), met dapper kleurgebruik.

Het beeld bij Ann Demeulemeester is harder dan we van haar gewoon zijn geworden. Ze heeft het zelf over een nieuw begin. Veel degrades (van wit naar zwart: zoals de rook die acher de catwalk wordt geblazen), grunge-attitude (een lange grijze wollen jurktrui), en Iggy Pop op zijn ruigst als soundtrack.

Legerluxe

Dior ontvangt opnieuw in het tenniscentrum aan de verre Porte de Saint-Cloud. De catwalk is enorm, en de jongens komen in rijen aangewandeld. De uitnodiging is een vilten envelop, waarin een kleine arend is uitgespaard. Het resultaat is voorspelbaar, maar beeldig: een luxe benadering van de legerstijl, met nogal wat elementen uit de sportswear.

Kris Van Assche is in vorm, er valt echt weinig aan te merken op de show. Hij slaagt erin de trends van het moment te vatten, zonder zijn vloeiende signatuur voor Dior te verloochenen. Favoriete stukken: een aantal bombers en mantels waarvan de witte voering binnenstebuiten is gevestigd.

Shitose Abe van Sacai heeft hybrides van mantels en truien, en meer tailoring dan gewoonlijk. Tijd voor een echte internationale doorbraak?

Cerutti, al enkele jaren in een lastig parket en nu al even in Chinese handen, heeft een kleine show in het hoofdkwartier van het bedrijf aan Place de la Madeleine, een amper gevulde spiegelzaal. De collectie is beter dan die van vorig seizoen, met ook hier veel militaire silhouetten en khaki's. Idem bij Miharayasuhiro: een spel rond de legergarderobe, met als opvallendste stukken een aantal variaties op de bomber.

Krantenjongenslook

Hermès, onder leiding van Veronique Nichanian, is voorzichtiger dan ooit: een ingehouden, elegante garderobe voor de welgestelde gentleman. En voor zo'n merk volstaat dat. Ook hier: lederen pantalons.

Beste show van de dag, met Kenzo: Raf Simons, in een piepklein zaaltje, voor beperkt publiek. Simons, die zijn bedrijf terug in eigen handen heeft, keert, zoals wel vaker sinds enkele seizoenen, terug naar zijn beginjaren, toen hij van het schooljongensuniform een nieuwe standaard voor de mannenmode maakte. De versie van 2012: jong, met puike shortjes, dip-dye sweatshirts en oversized teddyjassen met slierten van geverfd haar op de rug, en soort cloche op het hoofd. De krantenjongenslook voor het papierloze tijdperk.

Jesse Brouns

Onze partners