Parijs: Van een weermeisje, Lord Byron en een opgerold tapijt

Haider Ackermann domineerde zaterdag de modeweek in Parijs. Maar Véronique Leroy was ook erg goed.

Haider Ackermann domineerde zaterdag de modeweek in Parijs. Maar Véronique Leroy was ook erg goed. Haider Ackermann heeft sinds enkele seizoenen een abonnement op staande ovaties. Hij is natuurlijk een uitstekend ontwerper, en een meester in kleurengebruik. Maar evolueert hij nog wel? De show, in het teken van dichter Lord Byron, was zoals gewoonlijk goed gedaan: sereen, romantisch, en grandioos (achter in de zaal was een enorme spiegelmuur opgesteld, waarin de modellen werden weerspiegeld). Toch weer een uitstekende prestatie.

Bekijk alle beelden van het defilé van Haider Ackermann op Catwalk Weekend

Een verrassende stoelendans bij Cacharel, het Chinese duo Ling Liu en Dawei Sun voor Cédric Charlier, deed ons na de hittegolf van Viktor & Rolf toch afzakken naar het Couvent des Cordeliers. We zagen satijnen tops en shorts, op origami geïnspireerde drapage en uiteindelijk ook wat bloemen. De kleuren varieerden van ijzig blauw tot warm oranje.

Alle ingrediënten voor een geslaagde start waren er, en toch vormde de collectie geen geheel. De reactie van het publiek was dan ook lauwtjes. Toch zonde van Cédric Charlier, die drie seizoenen lang uitstekende collecties heeft gemaakt voor Cacharel.

Bekijk alle beelden van het defilé van Cacharel op Catwalk Weekend

Véronique Leroy inspireerde haar collectie op de film La Communion Solenelle, een relatief onbekende film van René Féret. Wij hadden er nog nooit van gehoord, en dus letten we niet op de archetypische flamboyante moeder of de harde tante uit de film, maar wel op de prachtige pasteltinten, het fijne, nauw aansluitende breigoed en de oversized witte hemdsjurken.

De collectie oogde vertrouwd vrouwelijk en toch vernieuwend. Wat ons betreft een van de mooiste collecties van de dag. Leroy was eerder al uitstekend bij MUS, en toont vandaag haar derde collectie van de week, bij Léonard.

Bekijk alle beelden van het defilé van Véronique Leroy op Catwalk Weekend

Maison Martin Margiela blijft zoeken naar een leven post-Martin Margiela. De collecties waren de voorbije seizoenen eerder wisselvallig. Maar dit keer kon het team wel overtuigen. De eindeloze catwalk was gemaakt van Perziche tapijten, en dat soort textiel diende in het midden van de show ook even als de basis kledingstuk.

De Amerikaanse pers vond die in een tapijt en transparant plastic gerolde tapijten luguber, en als gimmick was het bijna een cartooneske interpretatie van de codes van Margiela. Op de finale, met mooie, eerder mannelijke jassen, viel dan weer niets aan te merken. En MMM krijgt ook onze prijs voor mooiste kapsel van het seizoen.

Bekijk alle beelden van het defilé van Maison Martin Margiela op Catwalk Weekend

Eén dag voor het defilé werd April Crichton, lang de rechterhand van Sonia Rykiel, officieel voorgesteld als creatief directeur van het Franse modehuis. En dat was eraan te zien. Katoenen zonnejurken en jaren zeventig geïnspireerde bloemenprints verschenen op de felgele catwalk. De kleuren waren die van een zachte zonsondergang. Nostalgie alom.

Bekijk alle beelden van het defilé van Sonia Rykiel op Catwalk Weekend

Jean Paul Gaultier deed het zonder muziek en Madonna (“die is te duur, het is crisis”), maar het weermeisje Charlotte Le Bon, die elke look voorlas. Zoals in de goeie ouwe tijd. Dat zorgde voor veel geroezemoes in de zaal, zeker toen de modellen ook door het champagne drinkende publiek liepen, waardoor de kleren een beetje verloren gingen in de gimmick van de avond.

Op de foto’s achteraf zagen we, enigszins tot onze verbazing, een mooie collectie, met asymmetrische witte blouses, krijtstrepen pakken en neptatoeages. Voor de finale stuurde Gaultier zijn modellen in lingerie de catwalk op. Niet zoals in de goeie ouwe tijd.

Bekijk alle beelden van het defilé van Jean Paul Gaultier op Catwalk Weekend

Ellen De Wolf en Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content