Parijs: Louis Vuitton met Moroder

20/01/12 om 09:46 - Bijgewerkt om 09:46

Bron: Knack Weekend

Discoproducer Giorgio Moroder mixte gisteren de muziek voor de show van Louis Vuitton, de tweede van mannenontwerper Kim Jones voor het label.

Parijs: Louis Vuitton met Moroder

© afp

Discoproducer Giorgio Moroder mixte gisteren de muziek voor de show van Louis Vuitton, de tweede van mannenontwerper Kim Jones voor het label.

Een show van Louis Vuitton heeft op zijn minst altijd spektakelwaarde. Een goed gevulde front row (tegenwoordig nogal wat Chinese celebs). Muziek die luider klinkt dan elders (gisteren verzorgd door niemand minder dan discoproducer Giorgio Moroder, die het publiek live verwelkomde en vervolgens fragmenten van zijn hits I Feel Love, The Chase en From here To Eternity aan elkaar mixte). En, niet onbelangrijk, lampen die feller lijken te schijnen dan bij andere shows.

City Warriors

Het was de tweede show van de directeur van de mannenstudio, Kim Jones. Na Afrika, voor zijn debuut vorig seizoen, trok de ontwerper dit keer naar Japan. "Ik heb gekeken naar de invloed van Japan op Frankrijk," zei Jones, "naar de kruisbestuiving tussen die twee landen sinds de negentiende eeuw, naar het idee van japonisme, een stroming waar Vuitton mee verstrengeld is sinds de beginjaren van het bedrijf." (Het monogrammotief is geïnspireerd door Japanse grafiek).

Japan bracht Jones ook naar het discotijdperk, de late zeventig en vroege jaren tachtig, toen de Japanse popcultuur eveneens een impact had op Parijs (zie bijvoorbeeld het succesverhaal van Kenzo). De ontwerper liet zich daarnaast inspireren door het werk van de legendarische, in Parijs gebaseerde modeillustrator Antonio Lopez, die destijds ook erg populair was in Tokio.

"Ik bewonder zijn tekeningen van mannen uit die periode, zijn heroïsche visie op mannen, city warriors die van overal ter wereld kunnen komen."

Eerder conservatief

Veel uitleg, en een sprankelende show, maar alles welbeschouwd een toch eerder conservatieve collectie. Weliswaar met uitstekend gemaakte pakken en andere luxeversies van basics uit de mannengarderobe, plus hier en daar een opvallend showstuk. Er was ook een accessoire met hitpotentieel: schoenen met elementen in spiegelstaal.

Na de finale van de show kwam Kim Jones alleen op. Marc Jacobs, artistiek directeur van Vuitton en dus baas van Jones, was aanvankelijk nergens te bekennen. Tot we hem later, op weg naar de uitgang, in de zaal bijna omver liepen.

Jesse Brouns

Onze partners