Parijs: Kenzo 40, afscheid van Gaultier bij Hermès

Antonio Marras groef in de archieven van Kenzo, Gaultier presenteerde zijn laatste show voor Hermès en Vuitton bracht zijn interpretatie van kitsch.

Cirque d’Hiver, 00u25.Kenzo viert zijn veertigste verjaardag. De uitnodiging is de mooiste van de modeweek: een ouderwets carnet de voyage met schetsen en collages van huisontwerper Antonio Marras. Zelfs de calligraaf heeft zijn best gedaan: onze naam is geschreven in sierlijke letters uit de vroege twintigste eeuw. De show, in het nostalgische Cirque d’Hiver, bestaat uit twee delen. Eerst is er de zomercollectie (die valt tegen), dan een ‘Accumulation d’archives’ waarvoor Marras blijkbaar in de archieven van het Franse merk heeft gegraven. De remix die daaruit resulteert is exotisch — met invloeden uit de hele wereld — en bij wijlen adembenemend. Na de dubbele show worden de deuren van de voormalige paardenstallen van het circus opengegooid, voor een drukke birthday party.


Rue Beaubourg, 12u36. Minder spectaculair: de showroom van Cosmic Wonder Light Source, in een voor de gelegenheid gehuurd apartement. Het Japanse merk, een van onze favorieten, blijft hardnekkig geloven in een mix van avantgarde en casual. Bloemen en raffia: twee relatief belangrijke trends dit seizoen.

Cour Carrée du Louvre, 14u30. In tegenstelling tot ieder ander modedefilé, begint de show van Louis Vuitton eerder twee minuten vroeger dan een uur te laat. Gelukkig hebben we dat lesje al even geleerd, en dus zitten we mooi op post, vlakbij de (nep) marmeren catwalk, wanneer de spots doven en de halve zaal in paniek naar zijn plaats rent. Opgezette tijgers is het eerste wat we van het decor te zien krijgen. De kleren, zo blijkt al snel, verwijzen enerzijds naar het wilde dierenrijk (zebra’s, giraffen, soms simpelweg als bodypaint op het lichaam) en anderzijds naar de garderobe van oosters meisjes uit het oude Shanghai. Kanten waaiers en jurken, glinsterende sjerpjes, felle kleurtjes. Op elke zitplaats ligt een quote van Susan Sontag : “Het verband tussen verveling en kitsch mag niet overschat worden” Marc Jacobs’ zomerse interpretatie van kitsch verveelde ons alleszins niet.

Rue du Mont-Thabor, 15u20. We begroeten Olivier Theyskens in de showroom van Theyskens’ Theory, zijn collectie voor het Amerikaanse label Theory, dat eigendom is van Fast Retailing, de Japanse gigant die onder meer Uniqlo controleert. Wat oorspronkelijk werd aangekondigd als een capsulecollectie, is uiteindelijk een volledig aanbod geworden, met lingerie en schoenen. Commerciëler dan wat we van Theyskens gewoon zijn (en veel betaalbaarder), maar de ontwerper is toch trouw aan zijn stijl gebleven. Een veelbelovend project, maar het is nu afwachten welk vervolg er wordt geschreven aan het verhaal van de getalenteerde ontwerper en de machtige textielgigant.

Halle Freyssinet, 17u10. Jean-Paul Gaultier showt zijn laatste collectie voor Hermès. De samenwerking heeft zeven jaar geduurd. Voor zijn eerste show nodigde Gaultier de pers uit naar de manège van de militaire school aan Les Invalides; voor zijn afscheid zijn er opnieuw paarden — acht stuks, elk met hun cavalier, in een ring achter de catwalk. Terwijl de paarden kunstjes uitvoeren, marcheren de modellen over de catwalk in het soort kleren dat we intussen gewoon zijn van Hermès: chic met een ludiek element — veel bruin leder, en hier en daar wat Hermès-oranje — zonder veel pretentie. Het thema is Andaloesië, en de muziek luid. Benieuwd naar het Hermès-debuut van Christophe Lemaire, volgend seizoen.
Jesse Brouns

Bekijk alle defilés op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content