Parijs: De gouden harnassen van A.F. Vandevorst

Meer Belgen aan zet in Parijs. De collectie van A.F. Vandevorst staat in het teken van fiere lamé ridders. En Ann Demeulemeester doet het met opvallend veel lappen en riemen.

Salle Wagram, 11u20. Het laatste belangrijke evenement in de onlangs met zorg gerestaureerde Salle Wagram, een oude balzaal, was blijkbaar de uitreiking van les Hot d’Or, de Oscars van de pornografische industrie (wij waren daar niet op uitgenodigd, volgend jaar misschien). Daarmee vergeleken is Manish Arora, de Indische ontwerper die er vandaag showt, met begeleiding van een thereminspeler, best braaf. Future Baroque, heet de collectie. De opening is schattig (jurken met felgekleurde, flikkerende lampjes), de finale overtuigend (glitterjurken met stadslandschappen by night, palmbomen en stranden). Grappige hoeden — autootjes — van Christophe Coppens.

Couvent des Cordeliers, 13u20. De locatie van Ann Demeulemeester, aan de andere kant van de Seine, in een oud klooster, is welvertrouwd. En dat geldt ook voor haar mode. Een collectie in zwart/wit die er mag wezen, met opvallend veel lappen en riemen, maar niet Demeulemeesters sterkste moment.

Hotel d’Evreux, place Vendôme, 15u35. Sacai is sinds een jaar of twee zonder twijfel het toonaangevendste Japanse label. En ook in de rest van de wereld doet Sacai het goed: de collecties worden verkocht bij Colette, Dover Street Market, 10 Corso Como, Barney’s, en Houben. Chitose Abe, de ontwerpster van Sacai, vertelt dat ze intussen meer verkooppunten heeft buiten Japan dan in eigen land: 99 winkels tegenover 35. ‘Ik heb altijd kleren willen maken die verkopen. Ik wilde van Sacai een echte business maken. Ik ben tien jaar bezig, ik kom sinds vijf jaar na Parijs, en sinds vorig seizoen doen we presentaties voor de pers.’ Volgend seizoen een show? ‘Daar hebben we het de hele dag over gehad. Ik ben er niet tegen, maar ik ben mijn bedrijf begonnen om op een andere manier aan mode te doen. Een show moet betekenisvol zijn. Ik heb geen zin in de traditionele aanpak.’ Abe, vandaag gekleed in een onverwacht sexy jurk, vertelt nog dat ze in elke collectie een bepaald aspect van de mode dissecteert; dit keer gaat het over volums, silhouetten en kleur. ‘Je ziet het niet noodzakelijk, maar elke stof die we gebruiken is speciaal voor ons ontwikkeld, zoals ik het wil.’ Sacai plant komende zomer een kleine schoenencollectie in samenwerking met Christian Louboutin, en Abe blijft ook de S-lijn ontwerpen voor Moncler.

Cire Trudon, Saint-Germain-des-Prés, 18u40. Jun Takahashi van het Japanse merk Undercover presenteert twee geurkaarsen tegelijk. De ontwerper is bijna onherkenbaar. ‘Hij doet tegenwoordig veel aan sport,’ zegt zijn persattaché. ‘Hij loopt marathons, en gaat elke ochtend trainen.’

Salle Wagram, 19u. De collectie van A.F. Vandevorst staat in het teken van fiere lamé ridders. ‘Ons uitgangspunt,’ vertelt het duo backstage na de show, ‘was het harnas, en hoe je dat harnas draagbaar maakt. Dat doe je met structuur, maar ook met het metaalgevoel. Dat hebben we geherinterpreteerd met pailletten en heel fijne schakeltjes, maar ook met zijde, voor een zachter effect.’ Ook de kleuren zijn metalliek: zilver (ook bij Dries Van Noten opvallend present), grijs, mosterdachtig goud. Mooi zijn ook de met de hand beschilderde stukken in wit canvas. ‘Dat schilderen hebben we gisteren en vandaag nog gedaan. Het is leuk als je op het laatste moment nog iets kan toevoegen. Ons werk is nooit af.’

Cité de l’architeture et du patrimoine, 20u57. Madame Hiroko Koshino, 73, heeft vijftien jaar niet in Parijs geshowd. In een kapel in het Trocadero paleis, toont ze vanavond, tijdens een stijve receptie met een creatief cateringconcept (chocolade op stokjes gevolgd door kleine glaasjes met parmentier de boeuf) abstracte schilderijen en een kleine collectie elegante jurken. Niet echt voor vandaag, maar toch ook niet helemaal van gisteren.

Hotel Salomon de Rothschild, 22u48. Fast Retailing, de Japanse groep achter Uniqlo, Comptoir des Cotonniers en Princesse tam.tam viert een aantal verjaardagen. Tadashi Yanai, de stichter van het bedrijf — en de rijkste man van Japan — geeft een ietwat onhandige videotoespraak. En daarna kan het feest beginnen.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content