Parijs: De Frankensteins van de mode

17u, Quai d’Austerlitz. John Lawrence Sullivan opent de Parijse kalender, in het relatief nieuwe gebouw van de Cité de la mode et du design langs de Seine. Het Japanse merk, dat een jaar of 10 bestaat, showt sinds vorig seizoen in Europa. Het is, zo blijkt nu nog meer dan in januari, een mooie aanwinst, op de grens van sporty (hemdjes in geperforeerd nylon) en gekleed (comfortabele skinny pakken in bevallige combo’s van rood, groen en blauw, met hier en daar strepen, ruiten, of camouflage).

18u, Galerie de Minéraologie, Jardin des Plantes. Tweede mannencollectie voor Mugler onder het bewind van superstilist Nicola Formichetti, via catwalk en Xtube. Zonder Lady Gaga dit keer. Die ziet dezer dagen groen in Japan. Op elk zitje ligt een tijdschrift met hunks in (soms zonder) zwembroekjes op een zomers strand, met Griekse zuilen als decor: Brothers of Arcadia heet het.

“Ik was geïnteresseerd in het idee van fantasie, dromen en voyeurisme, en in moderne en antieke mythes”, aldus Formichetti, die de collectie beschrijft als “surfers, voetballers, pornosterren en oude goden, alles in elkaar gerold”. Maar op de catwalk is iets heel anders te zien (gifgroen fluo uit de nineties, snowwashed jeans uit de eighties).

De mannencollectie van Mugler wordt getekend door Romain Kremer, een jonge Franse ontwerper in de traditie van Walter Van Beirendonck. Formichetti en Kremer zijn allebei getalenteerd, maar hun visies lijken niet helemaal op elkaar afgestemd. Voor de liefhebbers: bij de collectie hoort ook een erotische fashionfilm – ‘with a hint of Bel Ami.’

19u15, rue de Montpensier. Halte bij Marc Jacobs, voor een afspraak met Robert Duffy, de CEO van het merk. “The Wall Street Journal is een foto van Robert en Marc aan het maken. Marc kwam veel te laat, en dus zijn alle afspraken opgeschoven”, meldt de persverantwoordelijke. Ik eet een halve schotel macarons.

20u, place Saint-Sulpice. Kleine show in de leeggestripte winkel van Lacroix. De ontwerper is niet meer aan de slag bij het label dat zijn naam draagt. Het bedrijf wordt nu middels licenties in leven gehouden: brillen, dameslingerie en een herenlijn. Lacroix was zelf nooit echt overtuigend als mannenontwerper. In de nieuwe incarnatie, geleid door een voormalige assistent van de ontwerper, lijkt Lacroix voor mannen helemaal een ramp te worden.

21u30, restaurant Soprano, rue du Petit-Thouars. Ami Alexandre Mattiussi noemt zichzelf “le label ami des hommes au quotidien” – gewone kleren voor gewone mannen, kortom. Veel is daar niet aan toe te voegen. Behalve misschien dat de presentatie, met een jazzorkest op een pleintje voor de oude markthallen van le Carreau du Temple (die momenteel worden gerenoveerd), best charmant is.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content