Parijs 6: Plissé Olé

05/10/09 om 17:00 - Bijgewerkt om 16:59

Bron: Knack Weekend

Roisin Murphy zingt bij Viktor&Rolf en Sophia Kokosalaki staat terug op eigen benen.

Parijs 6: Plissé Olé

© Kokosalaki E.Tordoir

Roisin Murphy zingt bij Viktor&Rolf en Sophia Kokosalaki staat terug op eigen benen.

Viktor & Rolf staan, zoals gewoonlijk, garant voor spektakel. Op het podium staat een gigantische, met glitter ingeklede globe en een verhoogje, waarop zangeres Roisin Murphy (zeven maanden zwanger) plaatsneemt in een plissé tulle cape die haar er laat uitzien als een ouderwets lampekapje.

Het label van Viktor & Rolf is in handen van Renzo Rosso, de man achter jeansgigant Diesel. De entrepreneur gelooft in de kracht van spektakel (zie ook de shows van Maison Martin Margiela). De shows zijn marketinginstrumenten. En dat mag: een show dient vooral een imago neer te zetten. Maar bij de merken van Diesel gaapt achter de marketing vaak alleen een grote leegte.

De collectie van Viktor & Rolf is gebaseerd op een woordspelletje: de credit crunch is een couture crunch geworden. Het duo werkt vooral met grote blokken tulle, waarvan met de kettingzaag stukken van en uit zijn gesneden (een baljurk met een gat alsof er een kanonkogel is door geschoten: enigszins creepy). De showstukken zijn spectaculair, maar de draagbare garderobe van Viktor & Rolf lijkt eerder benaal. Wat moet je ermee?

De Griekse, in Londen gevestigde Sophia Kokosalaki, verkocht haar merk enkele seizoenen geleden aan Diesel. Sinds dit seizoen staat ze opnieuw op eigen benen (ze ontwerpt wel nog de Black Gold-lijn van Diesel, een troostprijs misschien). De show is intiemer, de kleren trouw aan het stijlvocabularium van Kokosalaki, met Griekse invloeden en lingerie-effecten.

Jesse Brouns

Bekijk alle defilés in Parijs op Catwalk Weekend.

Onze partners