Orla Kiely vertaalt flower power naar de moderne vrouw

De Ierse Orla Kiely dook opnieuw in de retrokoffer voor haar lente- en zomercollectie. In een oude fabriek showde ze haar geslaagde flower power collectie aan het publiek, en wij waren erbij.

Bekijk hier het volledige beeldverslag.

Stipt op tijd arriveren, wordt vaak beloond. Zo ook tijdens de presentatie van de SS15 collectie van Orla Kiely. In de Vinyl Factory in hartje Londen werd de pers ’s morgens vroeg verwacht om de nieuwste creaties van het vrolijke merk te ontdekken. Maar voor een groot deel van de fashion crowd was het vroege uur iets te onrealistisch. Zo ook voor de modellen, decorbouwers, persverantwoordelijken en make-upartiesten zelf.

Winkelwagens en alcohol

Niemand had eraan gedacht de deuren van de showroom dicht te houden, dus de vroege vogels – waaronder ondergetekende – wandelden nietsvermoedend binnen. Daar konden we het hectische gehaast aanschouwen dat een modeshow voorafgaat. Het decor werd onder onze ogen in elkaar geknutseld, de modellen kregen aanwijzingen over hun poses, de muziek werd uitgeprobeerd, de cupcakes werden klaargezet en de ijsblokjes werden binnengerold in winkelkarretjes. Dat laatste was de druppel die de emmer deed overlopen bij een opmerkzame pr-dame. ‘Get those out of here, our guests are not supposed to see them,’ riep ze uit. Er werd nog even tevergeefs naar een laken gezocht om de goodiebags te verbergen en het publiek af te leiden met een cocktail en mierzoete cupcakes, maar de nieuwsgierige Aagjes hadden intussen alles bekeken en besnuffeld.

Beeldige bloemenmeisjes

Na deze vermakelijke inkijk in de voorbereidingen van de show, was het de beurt aan de presentatie zelf. Op de tonen van The White Stripes en retro popnummers paradeerden de modellen langs het publiek. Het decor bestond uit een verzameling lege bloempotten, die gevuld werden door de modellen met grote papieren bloemen. Op de achtergrond was de kunstenares Alia Penner druk in de weer met het schilderen van bloemen op een glazen wand.

De modellen werden gestyled als poppen met grote ogen en lange steile haren. Als Alice in Wonderland in de jaren zestig had geleefd, had ze er precies zo uitgezien als deze modellen. Orla Kiely liet zich voor de collectie inspireren door de films ‘Le Bonheur’ van Agnes Varda en ‘Daisies’ van Vera Chytilova. Dat resulteerde in een erg meisjesachtige lijn met veel bloemenprints en sixties snits. Niks nieuws dus voor de ontwerpster, maar wel opnieuw erg geslaagd. Een collectie waarin we onszelf zien picknicken met cupcakes en cocktails. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content