New York: Welke trends tekenen zich af?

De modeweek van New York is afgesloten. Tijd voor een eerste balans van de komende wintertrends.

De eerste van een carroussel modeweken zit erop. New York sloot donderdag af en intussen is de modewereld neergestreken in Londen. Tijd voor een eerste balans van de komende wintertrends.
CommerciëlerBij de bijna negentig modehuizen die hun collectie afgelopen week in New York presenteerden, zagen we veel plooien en ruitjes, volle kleuren, langere roklengtes, broeken met wijde pijpen en luxueuze buitenkleding. Veel ontwerpers toonden loszittende silhouetten, die doorgaans een groter commercieel bereik hebben omdat ze makkelijker te dragen zijn. En de nadruk lag op afzonderlijke stukken, maw combinaties blouse-rok of blouse-broek, waardoor mensen hun garderobe kunnen updaten zonder een volledig nieuwe outfit te moeten kopen.

PlooirokkenDe inspiratie lag bij verschillende decennia in het verleden – van de jaren 1930 (Vera Wang) tot de nineties (Theory) en zelfs bij de verloving van prins William en Kate Middleton, aldus Ken Downing, directeur Mode bij warenhuis Neiman Marcus. “Er zijn duidelijke verwijzingen naar Engeland. Kate Middleton hangt in de lucht. Dat zie je aan de tweed en de plooirokken, aan het idee van ’town and country’-dressing.” “Plooirokken zijn trouwens meestal een succes, want ze flatteren het figuur, zijn vrouwelijk en romantisch, of ze nu tot aan de knie of tot op de grond komen, ze staan veel vrouwen aan”.

Sportieve buitenkledingSportieve en luxueuze buitenkleding is volgens Amanda Brooks, directeur mode bij Barneys in New York de meest in het oog springende trend voor komende herfst en viel onder meer op te tekenen bij Alexander Wang, Altuzarra, Rag&Bone, Thakoon en Narciso Rodriguez.

Mix en match“De parka’s, bont of met bont afgezette jassen en het breiwerk zouden goed moeten verkopen”, aldus Brooks, volgens wie de nadruk ook ligt op afzonderlijke stukken. “Dit maakt het makkelijk om stukken te kopen en te mixen en matchen. We zien ook veel opulente kleuren voor komende winter: verscheidene tinten rood, kobaltblauw, oranje en smaragdgroen en materialen als fluweel, zijde en gemetalliseerde stof.”

Waarde voor uw geldAmerikanen zijn nog altijd voorzichtig na de ergste financiële crisis in jaren, en de retailcijfers, die 70 procent van de Amerikaanse economie uitmaken, zijn nog niet hersteld. De werkloosheidsgraad schommelt nog altijd rond 9 procent en veel Amerikanen kampen met schulden. “De afgelopen twee jaar waren werkelijk een uitdaging, maar het zorgde er wel voor dat iedereen een stap achteruit heeft gezet en een keer lang en grondig gekeken heeft naar wat wij de klanten bieden”, aldus Ken Downing. “De designers willen er nu zeker van zijn dat ze de klanten waarde voor hun geld geven”.

Ann Heylens.

Bekijk alle defilés in New York op Catwalk Weekend.

Bron: reuters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content