Modeweek Milaan eert merinowol

Luxueuze kleding kan enkel ontstaan uit luxueuze materialen, daarom brengt L’Uomo Vogue op de modeweek van Milaan een hommage aan de kwalitatieve merinowol via een boek en een tentoonstelling: When Wool Is In Fashion.

Hoewel momenteel in Milaan de zomercollecties worden voorgesteld brengt de Italiaanse Vogue een eerbetoon aan een materiaal dat voor sommigen bijzonder winters klinkt: de merinowol. Toch is dit kwaliteitsvolle natuurlijke product bijzonder veelzijdig, wat het zo populair maakt bij tientallen ontwerpers en het terecht een plaatsje op het erepodium van de Milanese modeweek verdient.

Wol is altijd al een geliefd materiaal geweest, maar halverwege de jaren zestig kreeg het bijzonder veel concurrentie van synthetische stoffen. Om die reden werd het Woolmark kwaliteitslabel in leven geroepen, iets waar heel wat ontwerpers en aankopers nog steeds veel waarde aan hechten.

Zo is er jaarlijks de International Woolmark Prize, waarbij ontwerpers een collectie uit merinowol moeten baseren. De Belg Christian Wijnants won dit jaar het Europese gedeelte en in februari op de wintermodeweek van Londen zal hij strijden om de wereldeer. Knack Weekend kon hem na zijn overwinning strikken voor een gesprek, waarin de ontwerper vol lof sprak over de kwaliteiten van het materiaal.

Wijnants is echter niet de enige. Door de jaren heen hebben zoveel ontwerpers beroep gedaan op de wolsoort en is het zo belangrijk geworden voor de modewereld dat L’Uomo Vogue met de steun van Franca Sozzani en The Woolmark Company een boek is beginnen samenstellen dat een hommage moest brengen aan dit natuurlijke materiaal. Het eerste deel van het boek schetst de geschiedenis en de buitengewone kwaliteiten van merinowol, het tweede deel bevat exclusieve modefoto’s van fotograaf Pier Paolo Ferrari met wolcollecties van ontwerpers als Salvatore Ferragamo, Marc Jacobs, Alexander Wang en Donna Karan.

“Dit kunstboek illustreert de betrokkenheid van The Woolmark Company bij de promotie van merinowol binnen de luxueuze modewereld. We zijn erg blij om samen met L’Uomo Vogue en enkele van de meest invloedrijke ontwerpers van onze tijd zo’n prachtig project te kunnen realiseren”, aldus Rob Langtry, hoofd Strategie en Marketing van The Woolmark Company.

Het boek “The Art of Merino; an Extraordinary Matter” werd voorgesteld op de modeweek van Milaan in de hippe concept store 10 Corso Como. Een tentoonstelling met modefoto’s uit het Voguearchief die merinowol door de lens van verschillende topfotografen laat zien ondersteunde de lancering.

Katrin Swartenbroux, verslaggeefster in Milaan

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content