Minnie Mouse verovert harten op London Fashion Week

Tijdens de Londense modeweek werd de exclusieve “Inspired by Minnie Mouse” collectie voorgesteld aan pers en genodigden. Zes ontwerpers lieten zich verleiden door een collectie gebaseerd op Disneys meest geliefde tekenfilmmuis, die tegelijkertijd ook geveild zal worden door het goede doel.

Mode en Disney, ze gaan hand in hand al sinds de getekende figuurtjes op ons scherm verschenen. Waar artistiek directeur van Dior Jouiallerie Victoire de Castellane rondliep met de gekende oortjes, Linda Farrow ze tot een zonnebril verwerkte en Lady Gaga van haar haar een Minnie Mouse strik maakte tekende Ulrich Schröder voor ELLE nog bekende modemensen in hun Disneyvorm.

De liefde van ontwerpers voor tekenfilmfiguurtjes ging ook The Walt Disney Company niet voorbij. Ze besloten een collectie te ondersteunen, getekend door verschillende ontwerpers met allemaal andere expertises, die gebaseerd moest zijn op de toch wel meest modebewuste Disneyfiguur van allemaal: Minnie Mouse.

Velen stelden zich kandidaat, maar uiteindelijk bleven enkel Meadham Kirchoff, Piers Atkinson, Bunney, Giles Deacon, Katie Hillier, Lulu Guinness, Michael van der Ham, Richard Nicoll, Tatty Devine, Terry de Havilland en Husem el Odeh in samenwerking met Luke Hersherson over.

“We merkten al langer dat verschillende designers refereerden naar Disney in hun ontwerpen”, aldus Mark Low , vice president Fashion and Home bij The Walt Disney Company. “Zeker Minnie Mouse was populair en werd langzaam maar zeker bijna omarmd als een stijlicoon”, lacht hij. “Daar wilden we dus heel graag iets mee doen. We vroegen ons af welke ontwerpers wij het liefste onze tekenfilmmuis zouden zien interpreteren – we zochten echt mensen met een opvallende eigen stijl omdat Minnie dat ook heeft. Ik ben heel blij met het resultaat: iedereen heeft zich wel op een ander aspect van Minnie gebaseerd waardoor de collectie bijzonder uiteenlopend is. De clash tussen de opvallende stijl van Minnie en de uitgesproken ontwerpstijl van onze collaborerende ontwerpers maakt ieder item zo interessant”, aldus Low. “Je ziet meteen op wie het gebaseerd is, maar je ziet ook meteen van welke ontwerper het is.”

De verschillende stuks, die ons voorgesteld werden in de Courtyard Show Space van het Somerset House onder begeleiding van cakepops en miniatuurcupcakes met Mouse-oortjes, was inderdaad indrukwekkend. Zo had Lulu Guinness de allerschattigste tasjes gecreëerd, liet Piers Atkinson zich verleiden tot een Minnie Mouse bonthoed, inclusief strik en zagen we het jeansjasje van de hand van Meadham Kirchoff en versierd met polkadots en mini-Minnies al meteen in onze kast hangen. De volledige samenwerking met Meadham Kirchoff zal overigens maandag tijdens hun catwalkshow gepresenteerd worden.

Een opvaller was de statement necklace van Tatty Devine, die allemaal oogjes aan een zilveren schakelketting had gehangen waardoor het geheel bijna iets van een verendek kreeg. “Waarom ik voor de ogen koos? Simpel, die vallen het meeste op”, aldus Harriet Vine van Tatty Devine. “Ik weet dat de meeste mensen denken aan rood, strikken, de oortjes of polkadots maar de ogen inspireerden mij het meest. Uiteindelijk zijn het dezelfde ogen als die van Mickey, alleen maar met langere wimpers, en toch krijgt ze er alles mee gedaan en springen ze het meest in het oog. Vreemd hé? Dat fascineerde me zodanig dat deze ketting het resultaat is.”

Alle stuks van deze unieke samenwerking zullen ook op eBay geveild worden als ondersteuning van het BFC/Bazaar Fashion Arts Foundation.

Van Katrin Swartenbroux, onze verslaggever in Londen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content