Milaan: Ook Fendi goes seventies

De seventies en de verheerlijking van het platteland lijken in Milaan alvast twee trends voor komende zomer. Ook bij Fendi en D&G.

De seventies en de verheerlijking van het platteland lijken in Milaan alvast twee trends voor komende zomer. Ook bij Fendi en D&G. Sportmax pakte donderdag uit met een frisse, jeugdige collectie.

Karl Lagerfeld beloofde in het persbericht een ‘brandend passionele zomer’, maar in zijn Fendi-collectie voor 2011 viel toch vooral een gesofisticeerde seventies-look te bespeuren. De bloemenprints, de hemelsblauwe, dieppaarse en smaragdgroene kleuren en de vleermuismouwen droegen onmiskenbaar de stempel van vier decennia terug. Het hedendaagse accent kwam van de gestreepte riemen in paars, groen en wit. Ondanks de vaak opengewerkte ruggen en mouwen van de loszittende blouses was de collectie toch opvallend draagbaar, wat niet altijd het geval is bij Fendi. Alles oogde ook licht, helder en vrolijk, onder meer ook dankzij witte katoenen jurken met polkadots en tulprokjes.

De collectie van D&G , de jongere lijn van Dolce & Gabbana, ligt een beetje in de lijn van Ferretti: romantisch plattelands. Maar waar Ferretti woensdag bij de voorstelling van zijn zomercollectie een verfijnde mythische, sprookjesachtige wereld opriep, toonde D&G zich meer ‘down to earth’. Het decor beloofde weinig subtiels. De catwalk was afgezoomd met een bloemenberm en de modellen kwamen tevoorschijn uit een romantisch bloemenprieel. Terwijl het wachten was op het begin van de show, weerklonk het gekweel van vogeltjes. De modellen neigden ook meer naar boerinnetjes dan naar bosnymfen. Ze droegen sjaaltjes op het hoofd en het ontwerpersduo had zich duidelijk geamuseerd met het maken van tuinbroeken en jurken in rood/wit ruitjespatroon dat vooral bekend is van tafelkleden. De modellen balanceerden op torenhoge espadrilles en op een variant van de tuinlaars. Gelukkig vormden lange bloemenjurken een elegante afsluiter van de show.

Bij Sportmax, het kleine zusje van Max Mara, regeerden korte a-lijnsilhouetten. De manteltjes en jurken waren volgens het merk geïnspireerd op de kleine Parisienne uit ‘Les demoiselles de Rochefort’, een Franse musical uit 1967 met Catherine Deneuve en Gene Kelly. Niet alleen de snit maar ook het vlindermotief en de witte, beige en zwart-witte tinten gaven de collectie een jeugdige en frisse uitstraling, net als de hoge paardenstaarten van de modellen. Een kleurrijke uitzondering -maar daarom niet minder mooi – vormden de trapezejurken die fuchsia roze met oranje combineerden.

Donderdagavond staat Prada in Milaan nog op agenda. Maar de Belgische pers werd haast integraal genegeerd en kreeg geen uitnodiging voor de show.

Ann Heylens.(vanuit Milaan)

Bekijk alle defilés in Milaan op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content