Milaan Fashion Week: Gucci gaat voor goud

22/09/11 om 09:59 - Bijgewerkt om 09:58

Bron: Knack Weekend

De modeweek van Milaan werd gisteren plechtig geopend door Gucci. Eerste vaststelling: na New York (waar Ralph Lauren en Marc Jacobs de toon aangaven), lijkt nu ook Europa klaar voor een retour van het Interbellum.

Milaan Fashion Week: Gucci gaat voor goud

© catwalkpictures

De modeweek van Milaan werd gisteren plechtig geopend door Gucci. Eerste vaststelling: na New York (waar Ralph Lauren en Marc Jacobs de toon aangaven), lijkt nu ook Europa klaar voor een retour van het Interbellum. Het was een show met een hoog Tom Ford-gehalte. Alsof Frida Giannini, de blondine aan het hoofd van het merk, er eindelijk vrede mee heeft genomen dat de visie van Ford voor Gucci circa 1999 de juiste was: behoudsgezind met een zekere seksuele honger, opgefokt maar oh so glamorous.

Art decoDe show opende opvallend klassiek, met fijne plooirokjes en zijden jurken in zwart en smaragdgroen, hier en daar versierd met een parmantig foulard-dessin (zie ook D&G, de tweede lijn van Dolce e Gabbana die binnenkort van de markt wordt gehaald, waarover meer in een volgend bericht). Giannini concentreerde zich op avondjurken, hoofdzakelijk in zwart met gouden en/of zilveren details, gedipt in art deco en twentiesnostalgie. Soms had ik het gevoel dat ik opnieuw in New York stond, verblind door de stalen sierelementen van de Chrysler Building in de zon.

Het erfgoed van Ford (Tom, niet Henry) stak de kop op in een aantal silhouetten met een meer mannelijk profiel (uniformdetails, af en toe) en in een transparante zwarte cape, gedragen over een badpak (verleidelijk en chic maar misschien niet meer helemaal van deze tijd, en ook te sober voor de typische klant van Gucci). Alles welbeschouwd: de beste collectie die ik me van Giannini kan herinneren.

Bekijk alle beelden van het Gucci defilé op Catwalk Weekend.Ontwerper Alessandro Dell'Aqua werd enkele weken geleden bedankt voor bewezen diensten door Brioni. Dat eerder traditionele merk voert onderhandelingen voor een overname door PPR, de luxegroep die ook Gucci controleert, en heeft in afwachting zijn damesafdeling opgedoekt (PPR heeft al genoeg damesmerken, maar kan nog een herenfabrikant gebruiken).

Vleeskleurig

Dell'Aqua stond gisteren toch op de kalender van Milaan met het merk No 21, waarvan hij creatief directeur is. Een oefening in koper, vichy en knipwerk, met daartussen plotseling een print van een naakte vrouw in Gauguin-stijl. Hm.

Francesco Scognamiglio volgde in de sporen van Calvin Klein Collection in New York: zwarte en vleeskleurige avondjurken met een hint lingerie (maar dan Italiaanser, en dus wulpser, dan Francisco Costa bij CKC). Alberta Ferreti had, net zoals Frida Giannini, een deco-moment, maar dan minder somber, en dus ook minder chic.

Bekijk alle beelden van het Francesco Scognamiglio defilé op Catwalk Weekend.

Bekijk alle beelden van het Alberta Ferreti defilé op Catwalk Weekend.

Gisterenavond werden we opnieuw door Gucci opgetrommeld, dit keer in de boetiek van Via Montenapoleone, die de voorbije maanden volledig vernieuwd werd. We hadden 's ochtends een bijhorend perscommuniqué gekregen, waarin ons een onderdompeling werd beloofd in Hollywood-spektakel, 'een avantgardistisch initiatief', 'de dageraad van een nieuw tijdperk inzake detailverkoop' enzovoort, enzovoort.

Frida Giannini werd persoonlijk geciteerd: 'Als creatief directeur, stelt dit initiatief een magnifiek nieuw digitaal web voor, waarop we een ongelooflijke rijke en machtige inhoud kunnen presenteren, daarmee onze klanten inspirerend.' (Je krijgt als journalist soms wat te lezen).

Onbenullig reclamefilmpje

Het klonk in elk geval spannend, en ik was dan ook teleurgesteld toen dat met veel gehijg aangekondigde technologisch vernuft bleek te bestaan uit een koppel kasten met geïntegreerde flatscreens, waarop een onbenullig reclamefilmpje werd vertoond. Gedraaid, weliswaar, 'door een team in Hollywood met een zeldzame Red Epic camera' (dat zal dan wel).

Aan de overkant van Via Montenapoleone opende Marc Jacobs tezelfder tijd de nieuwe incarnatie van het Milaanse vlaggenschip van Louis Vuitton. Maar daar was Knack Weekend niet welkom.

Jesse Brouns Op Catwalk Weekend vindt u alle beelden van de modedefilés terug.

Lees meer over:

Onze partners