Mannenmode Parijs: Het Lady Gaga effect

20/01/11 om 09:13 - Bijgewerkt om 09:13

Bron: Knack Weekend

De Parijse mannenmodeweek opende gisterenavond sterk met het debuut van Nicola Formichetti bij Mugler.

Mannenmode Parijs: Het Lady Gaga effect

© afp

De Parijse mannenmodeweek opende gisterenavond sterk met het debuut van Nicola Formichetti bij Mugler.

18u32, Garage Turenne, 66 rue de Turenne. Het belangrijkste evenement van de Parijse mannenweek is allicht de heruitvinding van het merk Thierry Mugler, thans kortweg Mugler. Het label, in handen van de parfumgroep Clarins, wordt sinds enkele maanden geleid door creatief directeur Nicola Formichetti, zo ongeveer de beste stilist van zijn generatie, met klanten als Lady Gaga, Uniqlo en Vogue Hommes Japan. Formichetti, 33, stelde bij Mugler een uitstekend team samen. Romain Kremer, die tot vorig seizoen zijn eigen, altijd verrassende lijn showde in Parijs, ontwerpt de mannencollecties. Sébastien Peigné, die er tien jaar bij Balenciaga heeft opzitten, tekent de vrouwenlijn. Voor de show gisteren werkte Formichetti ook samen met Lady Gaga (ze verzorgde als musical director de soundtrack, gebaseerd op een nummer uit haar nog te verschijnen album Born This Way) en met getatoeëerd model Rick Genest, bijgenaamd Zombie Boy, die zijn ranke lichaam heeft getransformeerd in een skelet van inkt. Het resultaat is niet perfect, maar wel zeer aanstekelijk, met echo's van het erfgoed van Mugler (latex, flitsen donkerblauw en feloranje, een extreem gestructureerd silhouet), maar toch vooral ook een eigen streetwise gezicht voor 2011. Een waarachtig pop-moment, en als geslaagd marketingoffensief ook een vroeg hoogtepunt van deze modeweek. Vanaf 18u vanavond is op www.mugler.com een film te zien van fotograaf Mariano Vivanco, met beelden uit de show en begeleid door de overigens uitstekende soundtrack van Gaga.

20u22, impasse Saint-Claude 3. Ehud is het merk van de in Amsterdam gevestigde ontwerper Ehud Joseph, die in 2006 is afgestudeerd van Central St Martin's in Londen en sindsdien heeft gewerkt voor een aantal gevestigde mannenlabels. Een overwegend klassieke pakkencollectie, goed gemaakt, maar al bij al zonder veel persoonlijkheid.

21u, Espace Commines, rue Commines. Ontwerper Roland Mouret kon gedurende enkele jaren niet werken onder zijn eigen naam. Hij staat er terug met de mannenlijn Mr Roland Mouret. Een elegante garderobe, elegant gepresenteerd in een soort spiegelpaleis.

Jesse Brouns

Lees meer over:

Onze partners