Mannenmode Parijs: Charlie Chaplin op de catwalk

Walter Van Beirendonck gunt vrede een kans. En John Galliano stuurt voor de zomer van 2011 dubbelgangers van Charlie Chaplin over de runway.

Walter Van Beirendonck gunt vrede een kans. En John Galliano stuurt voor de zomer van 2011 dubbelgangers van Charlie Chaplin over de runway.

Veel volk in de Bataclan, een oude concertzaal, voor Walter Van Beirendonck, die zijn show in het teken van de hoop heeft gesteld. Mode met een boodschap: het is een moeilijke oefening, maar Walter doet het op een overtuigende manier. Het is een mooie show, de sfeer zit goed, de muziek past precies. De kleren zijn, zoals de voorbije seizoenen, erg draagbaar, toch naar de normen van de ontwerper — zo’n corset in ruitjesstof zal misschien nog een aantal mannen afschrikken (al opinieert The New York Times dit weekend dat de mannenmode steeds meer vervrouwelijkt). Grote en kleine perforaties, bloemenprints, ruitjes en bij wijze van accessoire een lange schoudertas in de vorm van een krokodil.


Kris Van Assche lijkt min of meer te zijn overgeschakeld op automatische piloot. De Belgische ontwerper heeft ruimschoots bewezen dat hij mooie kleren kan maken, maar hij evolueert misschien te weinig — de collectie heeft iets van een Greatest Hits. De catwalk is een rol papier, als in een fotostudio, en de grote referentie is fotograaf Richard Avedon. Tom Waits op de soundtrack (zoals bij Bottega Veneta en, opnieuw, Yamamoto). Van Assche speelt ook met verfspatten, een veelvuldig wederkerend motief dit seizoen.

Na het vertrek van Jean-Paul Knott bij Cerruti, twee seizoenen geleden, leek er beterschap in zicht voor het Franse merk. Maar na een bij wijlen briljante wintercollectie lijkt de Zweedse ontwerper dit keer te zijn teruggefloten. Een catwalkshow met toeters en bellen was voor deze conventionele (zeg maar: vervelende) collectie overbodig.

En verder is het een goed seizoen voor Comme des Garçons (een collectie gewijd aan schedels ‘als symbool van leven’, wat dat dan ook moge betekenen) en voor dochteronderneming Junya Watanabe Man (Bretonse marinetruien, Prada achterna). Een minder seizoen, na een nochtans uitstekende winter, voor een minder bekend Japans merk: The Viridi-Anne, dat de middeleeuwse Jean Sans Peur toren heeft afgehuurd voor een verticale presentatie, met een eerder flauw afkooksel van de gotische stijl, uitgevoerd in blauw.

Romain Kremer, de jonge Franse wildebras, verrast niet echt meer met zijn blitzy couture voor nightclubbers (hoofddeksels van Christophe Coppens, en geslaagde zonnebrillen van het Duitse huis Mykita).

John Galliano showde gisterenavond als laatste, in een verstikkend heet voormalig bankgebouw aan Place Vendôme. De Brit kan als geen ander spektakels opzetten, en dit keer stuurde hij dubbelgangers van Charlie Chaplins en Buster Keatons over de catwalk. Weelderige tenues, maar door de regel té zwaar en warm voor de zwoele zomer die zich volgend jaar zeker aankondigt.

Jesse Brouns

Bekijk alle defilés op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content