Mannenmode Milaan: soms is sex belangrijker dan kleren

In Milaan werd de mannenmodeweek gisteren afgesloten met shows van Giorgio Armani en Dsquared.

In Milaan werd de mannenmodeweek gisteren afgesloten met shows van Giorgio Armani en Dsquared. Vandaag neemt Parijs over.

De show van Dsquared was tegelijk erg actueel en helemaal retro. Dan en Dean Caten, de tweelingbroers achter het merk, lieten zich duidelijk inspireren door American Gigolo, maar ook door Less Than Zero, de legendarische jaren tachtig roman van Brett Easton Ellis over sex, drugs en rock’n’roll met de jeunesse dorée van Beverly Hills (op enkele t-shirts stond de naam Julian gedrukt, naar een van de personages uit het boek).

In de shownotities werd lustig gestrooid met namen van concurrenten : Hermès, Fendi, Tiffnay, Armani en Giorgio Beverly Hills. In de textielindustrie is het zeer zeldzaam dat zo rechtstreeks naar concurrenten wordt verwezen. De referenties zijn bij Dsquared ironisch. Boodschap: je kan maar beter lachen met die oude luxelabels. De Catens nemen zichzelf vooral niet ernstig, en ze lijken ook niet de pretentie te hebben om grote mode te willen maken. Nu zelfs D&G door Dolce e Gabbana is geherpositioneerd als serieus en volwassen, doet het deugd om toch één show te zien waar sex belangrijker is dan kleren.

Meer Hollywood (maar minder sex) zagen we in de showroom van Hogan, dat een uitgebreide hommage bracht aan Dennis Hopper. Aanvankelijk zou een nieuw project met fotograaf en regisseur Larry Clark worden voorgesteld, maar aangezien het merk van de Tod’s Group en Hopper niet eens zo lang geleden aangenaam hadden samengewerkt, werd in zeven haasten een tentoonstelling met de fotografie van de acteur in elkaar getimmerd.

Giorgio Armani, die volgende maand 76 wordt, lijkt fysiek veel meer in vorm dan enkele seizoenen geleden. De immer gebruinde, in strak zwart t-shirt gestoken modetycoon maakt nog na elke show een triomfantelijke verschijning op de catwalk (en ziet er vigoureuzer uit dan zijn min-of-meer leeftijdgenoot Karl Lagerfeld). Dat hij niet opgeeft, en ook voor zijn collecties een jeugdig imago blijft nastreven, bleek vorig weekend tijdens de show van zijn tweede lijn, Emporio Armani. Over de klassiekere hoofdcollectie, Giorgio Armani, valt minder te zeggen. Voor de liefhebbers zijn alle Armani-elementen aanwezig (opvallend veel doublebreasted jasjes dit keer). Maar het probleem is dat die liefhebbers samen met de meester oud worden. Wat te doen?

Voornaamste ontdekking in Milaan deze week: het nieuwe vlaggenschip van het merk Henry Cotton’s langs Corso Venezia. Het Italiaanse merk kan worden vergeleken met Polo Ralph Lauren, maar is net iets cooler, en meer op de Europese leest geschoeid.

Jesse Brouns Bekijk alle defilés op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content