Mannenmode Milaan: 3D in zwart leder

18/01/11 om 10:53 - Bijgewerkt om 10:53

Bron: Knack Weekend

Dirk Bikkembergs, Gucci en Moschino toonden gisteren hun nieuwe mannencollecties in Milaan. De hoogtepunten kwamen van D&G en Versace.

Mannenmode Milaan: 3D in zwart leder

© catwalkpictures

Dirk Bikkembergs, Gucci en Moschino toonden gisteren hun nieuwe mannencollecties in Milaan. De hoogtepunten kwamen van D&G en Versace.
9u45, via San Luca. Vorig seizoen projecteerde Dirk Bikkembergs zijn zomercollectie op een scherm aan de Duomo (het filmpje was opgenomen in volle voetbalgekte in Zuid-Afrika). Zes maanden en een fiscale nachtmerrie later staat Bikkembergs terug in zijn vertrouwde tent op de binnenplaats van de militaire academie, en dat is goed nieuws. Een efficiënte en overtuigende show met hesjes (gedragen over t-shirts of lichte truien), spannende fietsbroeken, gesublimeerde joggingpakken en stoere lederen jassen. Sport Couture kortom, precies zoals Bikkembergs het bedoeld heeft.

12u40, Sheraton Diana Majestic Hotel, piazza Oberdan. Frida Giannini heeft Gucci sinds enkele seizoenen helemaal onder controle. De nieuwe wintercollectie is opvallend glansloos, en voor wie Gucci een beetje kent is dat goed nieuws. De jaren zeventig domineren de modeweek, en ook hier is alles bruinig en fluweel. De stijl neigt soms naar Burberry (tedere regenjassen, skinny pakken, modderkleuren), en een door de schilderijen van Mark Rothko ingegeven mohair trui is al eens beter gedaan door Raf Simons. Maar toch: een overtuigende garderobe.

14u48, Palaghiaccio, via Piranesi 14. De uitnodiging van Etro is zo'n doosje dat 'Meeeeuuu' zegt als je het omdraait en achter de catwalk prijkt een enorme tekening van twee koeien die lief tegen elkaar staan te wezen. Geen wonderdat de show opent met jassen in koeienvacht. Als Gucci ons hier en daar aan Burberry deed denken, wanen we ons bij Etro onder de invloed van Gucci. Ook bij Etro zijn de jaren zeventig aan zet. Opnieuw veel bruin, hier en daar wat goud of brons, modellen met zware baarden of lange blonde lokken, en naar goede traditie van Etro af en toe een veeg paisley.

15u32, Metropol, viale Piave 24. Nooit gedacht dat we D&G nog eens bij de hoogtepunten zouden rekenen van de modeweek in Milaan: Domenico Dolce en Stefano Gabbana hebben natuurlijk veel talent, en je kunt alleen maar bewondering hebben voor hun wereldwijd succes. Maar hun universum staat gewoonlijk wel mijlenver van het onze. Dit keer is dat dus niet het geval. De collectie is een exuberant eerbetoon aan de Amerikaanse popcultuur, met jongens in koptelefoons van Skullcandy, felgekleurde streetwear, en overal logo's van Coca-Cola en afbeeldingen van Mickey Mouse. Een garderobe die je, van ver gezien, net zo goed bij H&M kan verwachten (of misschien eerder bij Uniqlo, dat al een collectie heeft met mooie, goedkope Disney t-shirts). Maar toch (bijna) onweerstaanbaar.

15.55, Corso Buenos Aires 2. Woolrich Woolen Mills heeft de Japanse ontwerper Daiki Suzuki vervangen door de Amerikaan Mark McNairy, maar het resultaat blijft hetzelfde: een elegante, perfect uitgevoerde update van gesublimeerde Amerikaanse werkmanskleren, waaronder een jasje dat door Suzuki en McNairy samen is ontworpen.

17u27, via Gésu 12. Donatella Versace ontvangt voor het eerst sinds jaren op de binnenkoer van het historische hoofdkwartier van het merk. Dit is tot nog toe de zwartste collectie van het seizoen. Er zijn blokjestruien in reliëf en zeer begerenswaardige (wat ons betreft) lederen pantalons met een driedimensionele print: 3D toegepast op de mode. Geometrisch gestreepte lederen jekkers behoren intussen tot het patrimonium van Versace, net als elektrisch blauwe pakken. Het is geen perfecte collectie, en sommige silhouetten tarten de grenzen van goede smaak. Maar Donatella Versace lijkt soms de enige ontwerpster in Milaan die nog geïnteresseerd is in shows die indruk maken. De muziek loeit (Bobby Orlando en Kraftwerk), het licht is transcendant. Een van de hoogtepunten van een eerder mak seizoen.

18u03. Carlton Hotel, via Senato 5. Umit Benan behoort tot de generatie jonge Italiaanse ontwerpers die kleren ontwerpen voor volwassen mannen, warts and all. De collectie heet Investment Banker, wordt gepresenteerd in een duur hotel, en refereert American Psycho, de yuppie serial killer van Brett Easton Ellis. Benan kreeg vorig jaar tijdens Pitti een prijs voor jonge belofte, en lijkt bezig aan een strategische opmars. De fans van Umit Benan prijzen zijn perfect gesneden pakken: geschikt voor de vergaderzaal, maar net een tikje anders.

20u, viale Elvezia. Moschino loves Rugby!

Jesse Brouns

Bekijk alle mannendefilés op Catwalk Weekend.

Lees meer over:

Onze partners