Look van de dag: Louis Vuitton

© Reuters

De voorbije dagen vertoefde moderedactrice Ellen De Wolf in Parijs voor de modeweek. Woensdag was de allerlaatste dag en dit is ook haar laatste favoriete ‘look van de dag’.

De voorbije dagen vertoefde moderedactrice Ellen De Wolf in Parijs voor de modeweek. Woensdag was de allerlaatste dag en dit is ook haar laatste favoriete ‘look van de dag’.

Er is een nieuw tijdperk aangebroken bij Louis Vuitton. Na vijftien jaar glamour en spektakel onder leiding van Marc Jacobs, toonde Nicolas Ghesquière gisteren voor zijn debuut een ander Vuitton, een Vuitton van moderne luxe, van ingetogenheid en klasse. Te beginnen met de uitnodiging: een mooie, zwartleren envelop met daarin een handgeschreven briefje.

De show vond zoals steeds plaats op de coeur carrée van het Louvre, maar in tegenstelling tot de extravagante installaties van zijn voorganger (een stoomtrein, een draaimolen, …) koos Ghesquière voor een minimalistische catwalk in gebroken wit, met slechts twee rijen zitjes. Op elke zitje lag een brief van de designer. “C’est un matin neuf. Un matin important”, schrijft hij over zijn langverwachte debuut. En ook: “N’est-ce pas la quête ultime de tout créateur que de dessiner l’intemporel?” Verder dankt hij ook zijn voorganger, de aanwezigen en alle medewerkers. Onder die aanwezigen waren onder andere Catherine Deneuve, prinses Charlene van Monaco en ontwerper Jean Paul Gaultier.

Net voor de start van de show, werden de jaloezieën van de tent geopend, zodat we niet alleen zicht hadden op een van de mooiste locaties in Parijs, maar ook de kleren te zien kregen bij natuurlijk daglicht. Klinkt logisch, maar vrijwel ongezien tijdens de modeweken.

Het Deense supermodel Freja Beha Erichsen opende de show in een kort, ivoorwit jurkje onder een lange, zwartleren A-lijnjas met camelkleurige kraag en in haar hand de Petite Malle, een miniatuur van de LV-koffer. Die jaren zestig vibe werd ook verder in de collectie doorgetrokken: A-lijn, veel leder en suède met contrasterende zakken en grote ritsen, warme kleuren. De toon was gezet voor wat best kan omgeschreven worden als een hedendaagse visie op luxe: draagbaar, tijdloos, en gemaakt met kennis van zaken.

“De kleren moeten functioneel zijn”, zei de designer achteraf.” Wat willen de meisjes rondom mij dragen? Ik word elke dag omringd door veel vrouwen, dus ik heb goed naar hen geluisterd. Ik heb een klein beetje van elk van hen genomen en het gecombineerd. Dat is een garderobe.”

Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content