Look van de dag: Chanel

Moderedactrice Ellen De Wolf vertoeft dezer dagen in Parijs voor de modeweek. Elke dag kiest ze haar favoriete look.

Moderedactrice Ellen De Wolf vertoeft dezer dagen in Parijs voor de modeweek. Elke dag kiest ze haar favoriete look.
Wie dacht dat Karl Lagerfeld zijn kunstgalerie van vorig seizoen niet kon overtreffen, had het mis. Hoewel de uitnodiging – een sobere, witte kaart met daarop ‘Chanel Shopping Center’ – al een en ander had prijsgegeven, was zelfs de meest fantasierijke geïnviteerde niet voorbereid op wat hij gisteren te zien kreeg.

Wat op het eerste zicht op een gewone supermarkt leek, met rekken, kassa’s en een rijkelijk gevulde fruittoog, bleek ‘un grand magasin Chanel’ te zijn. Inclusief de afbeelding van mademoiselle Chanel in een tweed pakje boven de kassa’s en posters met de boodschap ‘PLUS dertig procent’. In de rekken stonden meer dan 500 verschillende producten uitgestald, allemaal voorzien van een nieuwe verpakking met het Chanellogo en een naam die verwees naar het Franse modehuis of zijn oprichter, Coco Chanel. ‘Cambonay’, voor Camembertkaas, een verwijzing naar de rue Cambon, waar Chanel ooit werkte en er nu nog een winkel is. ‘Les chagrins de Gabrielle’ voor zakdoekjes. Een kettingzaag met een echte schakelketting van Chanel. Of ‘sac plus belle’ in plaats van sac poubelle (vuilzak).

Het meest begeerde item bleek de deurmat met het opschrift ‘Mademoiselle Privé’ te zijn. Bij het verlaten van de winkel na de show probeerden enkele shoppers er eentje mee te smokkelen in hun daarvoor veel te kleine Chaneltas, om ze dan met het schaamrood op de wangen terug af te moeten geven aan de veiligheidsmannen aan de deur. Enkel het fruit en de snoepjes konden gratis worden meegenomen. De overschot verse producten werd nadien verdeeld over enkele goede doelen, de verpakkingen komen wereldwijd in Chaneletalages te staan.

En de kleren? Lagerfeld trok ook hier de mix van het alledaagse met het exclusieve door. Klassieke mantelpakjes uit het Chanelrepertoire werden – net zoals tijdens de coutureshow – gedragen met sneakers. “Want als je er echt belachelijk wil uitzien, moet je in stiletto’s naar de supermarkt gaan”, zei de designer achteraf. Jassen waren lang en los, of kort en wijd in felle kleuren als geel en groen die je soms op verpakkingen vindt. Leggings kwamen in metallieks, net zoals enkele jurken. En er waren ook tops met ingewerkte korsetten, net iets minder makkelijk voor een bezoek aan de supermarkt, maar wel een trend hier in Parijs. Ook de accessoires werden aangepast aan het thema, zoals een klassieke Chaneltas met prijslabeltjes op of in een shoppingmandje.

Vergeet ‘mode is kunst’, leek Lagerfeld te zeggen, ‘mode is een supermarkt. En dan kan je maar beter shoppen’.

Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content