LFW in beeld: het schouwtoneel van de sociale media

22/09/16 om 10:54 - Bijgewerkt om 11:25

De wereld is een schouwtoneel? Correct, maar dankzij het internet draagt dat podium verder dan de lokale amateursverenigingen. Via Instagram, blogs en andere sociale media doen talloze mensen aan zelfexpressie. Tijdens de modeweken zijn dat vooral mensen met een passie voor mode. Wij legden er enkele vast op de gevoelige plaat.

Twee van de bekendste citaten uit de toneelschrijfwereld verwijzen naar de rolletjes die we allemaal aannemen op deze aarde, het theaterstuk dat we allemaal opvoeren. Uit de Nederlandstalige geschiedenis kennen we: 'De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel', van Joost van den Vondel. Naar verluidt citeren we de man echter telkens verkeerd en zou het 'speeltoneel' zijn in plaats van 'schouwtoneel'. Interessant, die verschuiving van actief naar passief. De streetstylers tijdens de modeweken laten zich aanschouwen door ons, omstaanders, maar spelen wel degelijk een actieve rol. Ze wisselen soms meerdere keren per dag van outfit en probeerden via een uitgesproken persoonlijkheid of mysterieuze waas onze aandacht te trekken. Ze bespelen ons, letterlijk, met hun attitude en stijlgevoel.

'All the world's a stage, and all the men and women merely players; they have their exits and their entrances', klinkt het bij Shakespeare. Een beetje pessimistisch gesteld, maar het kan ook positiever. De poserende paradijsvogels spelen dan wel een rol, ze kiezen zelf wanneer ze in de spotlight treden en wanneer de lichten worden gedoofd. Tenzij ze verstrikt geraken in het net van meer likes, meer volgers en minder eigen zeggenschap over wat ze delen met de wereld. De sleutel tot succes ligt erin ten allen tijden de bal in het eigen kamp te houden en authentiek te blijven. Maar daarmee komen we terecht op de piste van de zin en de onzin van influencers, een piste bezaaid met glad ijs. (LP)

Onze partners