Jean-Pierre Braganza speelt met referenties

16/02/13 om 09:46 - Bijgewerkt om 09:46

Bron: Knack Weekend

Wie science-fiction, samoeraikrijgers en geometrie wil combineren in een vrouwencollectie moet voorzichtig zijn. Heel voorzichtig. En terwijl Jean-Pierre Braganza best enkele heel straffe stuks in zijn winterlijn heeft zitten, was het algemene gevoel bij de show niet overwegend positief.

Jean-Pierre Braganza speelt met referenties

© Reuters

Braganza stuurde zijn modellen over de catwalk gehuld waren in zwarte overjassen, lange rokken en overgooiers voorzien van eenzelfde geometrisch patroon dat verdacht veel weg leek te hebben van het wicca-symbool. De eerste looks kwamen dan ook bijzonder kostuumachtig over, maar als de jaren negentig werkelijk aan een heropleving bezig zijn dan hoort The Craft daar ontegensprekelijk ook bij.

De Canadees friste het zwart-wit in zijn collectie op met perzik dat mooi contrasteerde in fraai uitgewerkte hemdjes en jurken met frisse kleurvlakken en pure lijnen. Later voegde Braganza daar nog appelblauwzeegroen aan toe, een kleur wiens combinatie met zwart wij nog heel even niet terug hadden verwacht.

Het haar van de modellen werd lang en sluik gehouden, met uitzondering van een knotje achterop hun hoofd. Gek genoeg viel deze Japanse referentie pas op toen de modellen in door samourai-geïnspireerde outfits over de catwalk liepen. Japanse prints en kimono-achtige jurkjes kwamen goed tot hun recht binnen het kleurenpalet, maar wanneer de mathematiek overheerste van Mulan was Braganza echter op zijn sterkst. Een prachtig lederen vest met zulke scherpe lijnen dat het bijna origami leek. Een gestructureerd broekpak dat minutieus aan het lichaam van de vrouw aangepast was waardoor het een elegant pantser werd. Een simpele maar stoere combinatie van broek en oversized bomberjack die veel weghad van een bloezende judogi.

Het hoogtepunt van de show -als we de fanatiek klikkende fotografen en de opgewonden zuchtjes mogen geloven- was een zwarte oversized t-shirtjurk met een winters landschap waarvoor de ontwerper zich naar eigen zeggen gebaseerd had op Game Of Thrones. Een rode draad in een collectie is vaak bewonderenswaardig, maar Braganza schotelde ons een rood kluwen voor, alsof hij met één collectie een heleboel verschillende vrouwen wilde aanspreken. Hier is hij alvast maar minnetjes in zijn opzet geslaagd.

Katrin Swartenbroux vanuit Londen

Lees meer over:

Onze partners