Interview met ontwerpster Nadège Winter

Knack Weekend had in Parijs een exclusief gesprek met ontwerpster Nadège Winter.

Knack Weekend had in Parijs een exclusief gesprek met ontwerpster Nadège Winter. Deze creatieve duizendpoot uit de Franse hoofdstad nam de iconische gele schoen van Timberland onder handen. Het resultaat? Een trendy vrouwelijke yellow boot met gerecycleerde stoffen en ecologische elementen en dat in een zeer beperkte oplage.

De Franse Nadège Winter heeft geen achtergrond als ontwerpster of styliste, maar haar ‘levensstijl’ sprak Timberland erg aan. Ze is de oprichtster van het communicatiebureau Nadège Winter Agency, ontwerpt voor het brei-initiatief Wool and The Gang, schrijft voor de tijdschriften Grazia en Jalouse en is DJ. In de projecten die ze ontwikkelt staat duurzaamheid steeds centraal. Timberland zag in Nadège de geknipte persoon om een ecologische collectie voor vrouwen te ontwerpen.

Nadège kreeg als basisontwerp de klassieke gele schoen van Timberland en mocht daar vervolgens haar creativiteit op uitleven. De stoere mannelijke yellow boot kreeg een zacht kantje. “Ik zelf niets aan de basisschoen veranderen, enkel maar elementen toevoegen”, zegt Nadège. Met de capsulecollectie van Nadège wil het schoenenmerk tonen dat de yellow boot trendy kan zijn en dat vrouwen deze schoen ook zonder problemen kunnen dragen. Nadège Winter wou de schoen niet enkel ‘vervrouwelijken’, maar ook ecologische elementen aan toevoegen. De ecologische voetafdruk van de schoen verkleinen zeg maar.

Gebruikt materiaal in een nieuwe laars

Het concept van Nadège? Ze vrolijkt de yellow boot op met stoffen van oude kleren die binnengebracht werden bij TRAID. Dat is een organisatie in het Verenigd Koninkrijk waar mensen hun oude kleren kunnen binnenbrengen. Bij TRAID ging Nadège stoffen kiezen met diverse prints. “Ik koos onder meer voor het bloemenmotief en polkadots. Ik wou ook graag kant gebruiken, maar dit was moeilijk om in productie te realiseren”, vertelt Nadège. Met deze stofjes versierd ze de kraag van de schoen, waardoor de schoen een veel zachtere ‘look and feel’ krijgt.

Vervolgens ging het ontwerp naar de Verenigde Staten voor goedkeuring en productie. Door het gebruik van gerecycleerde stoffen is elke schoen uniek en genummerd. Er bestaan steeds meer enkele schoenen met hetzelfde stof.

Naast de gerecycleerde stoffen werden er nog andere milieubewuste materialen gebruikt zoals natuurlijk rubber en leder afkomstig uit een leerlooierij met gouden label. De collectie van Nadège wordt uitgebracht binnen de Earthkeeperslijn van Timberland: het respecteren van producten en natuur.

Succes

De capsulecollectie is verkrijgbaar vanaf eind september. In Parijs werd de schoen enkele dagen geleden voor het eerst verkocht in Colette. Amper enkele uren later was de hele voorraad in de winkel uitverkocht. We voelen aan onze kleine teen dat deze schoenencollectie een succes gaat worden. “De schoenen uit de collectie zijn draagbaar voor elke gelegenheid, je zou het kunnen vergelijken met een sneaker die je ook naar hartenlust kan combineren.

Je zou je look helemaal kunnen afwerken door het dragen van een sjaal of haarband in hetzelfde stof”, vertelt Nadège. “Ik vond het ook belangrijk dat vrouwen van alle leeftijden de Nadège-schoen kan dragen”. Of er nog een vervolg komt aan de samenwerking? “Nu zijn er nog geen concrete plannen, maar ik zou de yellow boot ook willen onder handen nemen voor kinderen en baby’s. Maar daar is nog niets over beslist”, aldus Nadège.

Ben je geïnteresseerd in een vrouwelijke yellow boot uit de Nadège Winter Collectie? In België kan je onder meer terecht bij Marcoz in Leuven en Antwerpen of de Timberlandstore in Knokke.

Laura Van Roey, verslaggeefster in Parijs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content