Het zwaar geschut staat klaar

Het modecircus is halverwege. De fashion weeks van New York en Londen zijn achter de rug. Vandaag begint de zevendaagse van Milaan, met in de namiddag onder meer het zwaar geschut van Gucci.

Het modecircus is halverwege. De fashion weeks van New York (hoogtepunten: Proenza Schouler, Calvin Klein Collection, Marc Jacobs) en Londen (dito: Peter Pilotto, Mary Katrantzou) zijn achter de rug. Vandaag begint de zevendaagse van Milaan, met in de namiddag onder meer het zwaar geschut van Gucci.

Londen als sandwich Frida Giannini, de opperbevelhebber van Gucci, liet het voorbije weekend al een hoop modellen uit Londen overvliegen voor castings. In Londen konden ze daar niet mee lachen. Want een show zonder belangrijke modellen, dat is net zoals het spreekwoordelijke café zonder bier (te mijden, kortom).

De Engelse ontwerpers hadden vrijdag al een eerste modellencrisis achter de rug: Marc Jacobs, in tijdsnood, had zijn show in New York in extremis naar donderdagavond verplaatst, waardoor nogal wat meisjes noodgedwongen de eerste dag van de Londense kalender moesten missen, en zo eerder nagekomen afspraken moesten annuleren.

Zeurende Calimero

Het modellendeficit toont aan dat de mode tegenwoordig wel bijzonder geformatteerd is (alsof mooie meisjes zo’n schaars goed zijn). En de Londense modescène, die kon zich wentelen in zijn geliefde rol, die van zeurende Calimero. Ten onrechte, want de Britse kalender wordt immer sterker. De focus ligt in Londen al jaren meer dan elders op jong talent, en de organisatoren van de modeweek beginnen daar nu de vruchten van te plukken.

Er was een tijd dat succesvolle jonge ontwerpers zo snel mogelijk uitweken naar Parijs of New York (John Galliano is daarvan een vroeg voorbeeld). Maar de nieuwe lichting lijkt geneigd om in Londen te blijven. Bovendien lijken de ontwerpers eindelijk wat afgestapt van hun aloude punk-ethos. De nieuwe Britse mode is kortom creatief, maar toch ook chic, en kwalitatief puiker dan in het verleden het geval was.

Digitaal geweld

Celebrities en belangrijk modevolk worden geleverd door een handvol gevestigde merken, waaronder Burberry, Paul Smith en Tom Ford (naar verluidt niet in topvorm dit seizoen, al kunnen we daar niet zeker van zijn; de Belgische pers wordt niet uitgenodigd op de shows van Ford, en er worden geen foto’s verspreid, laat staan een filmpje).

Burberry pakt elk seizoen uit met technologische nieuwigheden. De show werd dit keer voor het eerst in avant-première getweet en live vertoond op een aantal Chinese sociale netwerken. Volgend seizoen, zoveel is zeker, kunnen ook de Marsmannetjes meekijken.

Gucci et cetera

Doen de Italiaanse merken mee aan het technologisch opbod? Afwachten. Vanavond, na de show, opent Frida Giannini een gerenoveerd Gucci vlaggenschip. Het merk verspreidde vanochtend een perscommuniqué (in slecht vertaald, onbegrijpelijk Frans – wat te denken van een volzin als ‘Cette Expérience de Vente Immersive qui s’étend sur plusieurs années, met en exergue notre croyance en l’importance croissante dévolue à la création d’expériences intrinsèques à la marque, d’une influence prépondérante et partageables au sein de l’ensemble des plates-formes et points de contact de Gucci en tirant parti des avancées rapides réalisées sur le plan des technologies numériques.‘).

Het communiqué belooft ‘een ongeziene ervaring van immersieve verkoop, met Hollywoodiaanse special effects – van Minority Report tot Via Montenapoleone.’ We kunnen niet wachten!

Jesse Brouns Bekijk alle beelden van de modedefilés lente/zomer ’12 op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content