Hemdjes als hotelporselein

22/06/09 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Knack Weekend

Bij de eerste grote namen: Dolce e Gabbana, Burberry Prorsum en Jil Sander.

Hemdjes als hotelporselein

© Burberry E.Tordoir

In Milaan en Parijs wordt deze week de mannenmode voor komende zomer gepresenteerd. Bij de eerste grote namen: Dolce e Gabbana, Burberry Prorsum en Jil Sander.

In Milaan begon de mannenweek op zaterdagochtend, met shows van Ermenegildo Zegna (beachwear voor blonde prinsjes) en C.P. Company (het door muziek van eightiesgroep Spandau Ballet begeleide debuut van ontwerper Wallace Faulds, eerder verantwoordelijk voor de mannenlijn van John Galliano).

Bij Dolce e Gabbana start het defilé na een technische panne met een in pailletten ondergedompelde pronkjas. Jesus Luz, de Braziliaanse boytoy van Madonna, die in de Italiaanse roddelpers veelvuldig wordt opgevoerd, loopt mee. De collectie kan ons niet echt bekoren: de protserige glamour van het duo is écht niet meer van deze tijd. Opgerolde broekspijpen hebben we de voorbije seizoenen al te vaak gezien. Een passage met stoere jeanswear, voor opgepompte Marlon Brandos, is bijna vulgair. En het distressed denim van de boys (met scheuren van waarachter glanzende, pyjama-achtige stoffen piepten) lijkt wel heel erg op recente jeansbroeken van ons favoriete Japanse avantgardemerk, Cosmic Wonder Light Source.

Christopher Bailey houdt zich in, met dramatische gevolgen. De zomercollectie van Burberry Prorsum is risicoloos en voorzichtig. De ontwerper heeft allicht weinig keuze. De crisis weegt zwaar. Er moet zakencijfer worden gegenereerd. Daarom haalt Burberry opnieuw zijn klassiekers uit de kast, met hier en daar een troostprijs voor verstokte fans: een verleidelijk kraagloos hemd of een perfecte modderkleurige trenchcoat -- maar verder toch nogal wat balast. De show eindigt met een passage vederlichte poederpastelkleurige pakken, jasjes en mantels (een look die al eerder en beter is gedaan door Lucas Ossendrijver bij Lanvin).

Bij Jil Sander, dat sinds kort in Japanse handen is, gebruikt Raf Simons de Japans/Franse kunstenaar Foujita als ietwat vergezochte inspiratiebron. Details uit een koppel van Foujita's schilderijen dienen als print voor mouwloze lijfjes en broeken. Simons speelt ook met het klassieke poloshirt: hij maakt er jasjes en cardigans van. Witte t-shirts en chemisettes krijgen gouden randjes, in de stijl van ouderwets horecaporselein. Net als Bailey maakt Simons ook ruim plaats voor commerciÃ"lere silhouetten, vooral klassieke (om niet te zeggen: banale) pakken. Los daarvan heeft de look van Sander een eerder hoog Smurfatje-gehalte. Misschien heeft dat te maken met de kapsels en brilletjes van de modellen, ingegeven door een oude foto van Foujita.

Jesse Brouns.

Het volledige fotoverslag van de mannenmode in Milaan vindt u hier.

Onze partners