Gucci kiest voor Azië

Tijdens een interview met Bloomberg.com op de modeweek in Milaan bleek de Guccigroep zijn pijlen eens te meer op de Aziatische groeimarkt te richten.

Tijdens een interview met Bloomberg.com op de modeweek in Milaan bleek de Guccigroep zijn pijlen eens te meer op de Aziatische groeimarkt te richten.

“Voor lange, zeer lange tijd zullen de investeringen van de Gucci Group gefocust zijn op AziÔ”, zei CEO Robert Polet. Geen koerswijziging, want 22 van de 27 winkels die de onderneming in de eerste jaarhelft van 2009 opende, bevinden zich in AziÔ. “De opkomende markten vertragen, maar blijven groeien”, vulde Polet aan.

De verzwakking van de Europese en Amerikaanse markt heeft te maken met veranderend consumentengedrag, zei Polet nog. “Achttien maanden geleden waren mensen gelukkig en wilden ze producten die de merknaam en het logo duidelijk toonden. Iedereen zag het groots: het doel was niet drie handtassen kopen, maar vijf.”

De Gucci Group liet ook nog weten op de lange termijn weer op overnametocht te zijn in de luxewereld. De laatste aankoop dateert van 2004, toen het bedrijf een minderheidsaandeel kocht in Sergio Rossi. Andere dochtermerken zijn onder meer Boucheron, Yvens Saint Laurent, Alexander McQueen en Bottega Veneta. De Gucci Group zelf behoort tot het op Euronext genoteerde PPR van François-Henri Pinault.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content