De laatste creaties van McQueen

10/03/10 om 14:21 - Bijgewerkt om 14:21

Bron: Knack Weekend

In Parijs is dinsdagavond de laatste collectie van wijlen Alexander McQueen onthuld.

De laatste creaties van McQueen

© wwd

Dinsdagavond is in Parijs de laatste collectie van wijlen Alexander McQueen onthuld. Op de tonen van operamuziek defileerden zestien haast mystieke creaturen traag en plechtig door een gulden salon in het hoofdkwartier van luxetitaan Francois Pinault. In hun kunstigheid, fantasie en technologisch vernuft brachten ze de modespirit van McQueen weer te leven. "Elk stuk is uniek, net zoals hij was", luidden de slotwoorden van de show.

De presentatie was cerebraal, in begrafenisstemming en zelfs een beetje griezelig met referenties naar engelen, gebroken schedels en religieuze thema's. Sommige toeschouwers kregen tranen in de ogen toen de laatse creatie - een grote mantel met gouden veren en geborduurde tule- het salon binnenkwam.

McQueen had in de weken voor zijn dood duidelijk verder geëxperimenteerd met de ideeën uit zijn vorige collecties. Deze keer verweefde hij digitale prints van kunstwerken volledig in de stoffen. Zijn inspiratie ging van Byzantijnse kunst en schilderijen van Oude Meesters tot de houtgravures van Grinling Gibbons. In zijn zoektocht naar nieuwe vormen vouwde McQueen de stoffen tot silhouetten die tegelijkertijd organisch en bovenwerelds leken. Goudbrokaat transformeerde hij in een minijurk met pofrokje, een monnikenpij kreeg royaal opgestropte stof in de rug en de digitale patronen waren zo aangebracht dat engelenvleugels met de schouder aligneerden. Bij elke creatie droegen de modellen een bronzen kapje, sommige versierd met vergulde bladeren zoals een Romeinse oorlogshelm.

PPR, de groep waartoe McQueen behoorde, gaf eerder al aan dat het label McQueen ook na de dood van zijn stichter en creatief leider zou blijven bestaan. Maar omdat het overlijden nog geen maand geleden is, wil PPR verder geen uitspraken doen over de toekomst van de zaak en al zeker niet over het gevoelige punt wie McQueen als creatief leider zal opvolgen.

Ann Heylens

(Bron: WWD)

Onze partners