Champion's cup

20/01/09 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Knack Weekend

Dirk Bikkembergs presenteerde in Milaan mode voor échte mannen.

Champion's cup

© Gucci reuters

Dirk Bikkembergs is al jaren gespecialiseerd in mode voor echte mannen ?en laat die echte man de grote modeobsessie zijn van het moment: de echte man heeft misschien nog een kledingbudget (in tegenstelling tot de vleesgeworden fantasmes die je vroeger veel vaker op de catwalks zag).

De mannen van Bikkembergs zijn echt ? ze hebben een écht lijf ? maar zijn tegelijk geïdealiseerd: het zijn sporters, kampioenen (kijkt zegt Sylvie, zijn persatachée, tijdens de show: een Belgische basketbalspeler, Thomas Lamot). De ontwerper heeft langs weerszijden van de catwalk twee dozijn reusachtige urnes
geplaatst: bovenmaatse champion's cups voor dito mannen. MISTER staat in grote letters op hun truien gespeld.

De garderobe is realistisch. Net zoals vorig seizoen zijn er sportieve, comfortabele pakken in jersey en kasjmier, aangevuld met truien met contrasterende kleurvlakken, en naar Bikkembergs-normen subtiele donsjasjes. Nu is subtiel niet onmiddellijk een woord dat je met Bikkembergs associeert ? en toch. Misschien is de ontwerper bedaarder geworden, of zelfzekerder. De naam van de lijn, SportCouture, is perfect gekozen: de kleren zijn precies wat je je daarbij voorstelt. Eind februari opent Bikkembergs zijn eerste flagshipstore in Milaan.

Les Hommes, het andere, veel jongere Belgische merk op de kalender in Milaan, waagt zich dit seizoen aan een eerder merkwaardige stijloefening. Waar de meeste merken kiezen voor conservatieve, ingehouden, sombere maatpakken, wagen Tom Notte en Bart Vande Bosche zich aan boud, enigszins studentikoos
geÃ"xperimenteer: pierrotkragen, zwart kant, en gouden details. In de finale worden de jongens in hun blote bast door de zaal gestuurd.

De mannenmode lijkt sinds kort een soort anti-jeunisme te belijden. Ook dat heeft te maken met die jacht op de echte man. Hij lijkt verdacht veel op het publiek in de mannenshows: alsof ontwerpers, journalisten en stilisten collectief beslist hebben zichzelf als voorbeeld te nemen. De echte, ideale man is een dertiger of een veertiger, ver van slank, en heeft een zeker gebrek aan goede smaak (als u het ons vraagt is de nieuwe ideale man een griezel).

Hier en daar worden nog jonge bonestaken vereerd, net als vroeger, toen Hedi Slimane over de mannenmode regeerde. Bij Burberry bijvoorbeeld (zie gisteren), maar ook steeds vaker bij Gucci. Frida Giannini presenteert haar overtuigendste collectie tot nog toe: een skinny, glanzende garderobe met een immens glamgehalte. De show opent met een oude klassieker van de Pet Shop Boys: It's Alright. En dat is het ook. Een optimistisch moment in een voor de rest toch wel deprimerende modeweek.

Jesse Brouns

Onze partners