‘Black models matter’ maar toch mag deze handtas geen trend worden

© Ashley B. Chew

Toen model Ashley B. Chew in September de deur uitwandelde met haar handtas waarop ze met lederverf de woorden “Black Models Matter” had geschilderd, had ze vast zelf niet kunnen bedenken hoeveel respons haar accessoire zou krijgen.

Er verschenen thinkpieces over de handtas op nationale en internationale media en influencers zoals ontwerper Zac Posen en J.Alexander showden op Instagram een exemplaar van deze omstreden tas. Fashionista wist het model te strikken voor een interview: “De tas is geen it-piece, geen trendy item en dat mag het ook niet worden. Ze zendt een belangrijk signaal uit”, een signaal dat belangrijker is dan what’s hot and what’s not, al is dat precies van Chew wil aanklagen.

Heel divers is de modewereld immers niet. De catwalks kleuren nog steeds grotendeels blank en met de covers van grote bladen is het niet beter gesteld. Chew creĆ«erde de handtas na weer maar eens een teleurstellende casting. “Het knaagt niet aan mijn zelfbeeld maar het is zĆ² frustrerend”, aldus het 24-jarige model aan Fashionista. “Ik snap echter wel hoe mensen hier volledig aan onderdoor gaan, vooral omdat de boodschap niet eens subtiel geleverd wordt. Mensen zeggen je vlakaf in je gezicht dat ze geen “zwarte modellen” willen, en daarmee scheren ze overigens ook iedereen over dezelfde kam. Zelfs al ben je heel lichtbruin; dat is zwart in hun ogen.”

“Wanneer ze je dan toch casten weten ze ook zelden wat ze met je moeten aanvangen. De huid is Ć©Ć©n ding, maar begin niet over het haar: vaak spuiten ze er gewoon grote hoeveelheden haarlak in omdat ze niet weten hoe ze moeten omgaan met natuurlijk kroeshaar. Ik snap niet hoe je jezelf haarstylist kan noemen wanneer je niet eens kan werken met verschillende haartexturen”, fulmineert Chew.

Lees hier meer over hoe je kroeshaar verzorgt

“Alles, maar dan ook alles wat er voor en achter de schermen gebeurt is het bewijs dat de mode-industrie niet klaar is voor of niet zit te wachten op diversiteit.”

De handtas die Chew vorig seizoen uitbracht werd in zeer beperkte oplage uitgedeeld maar werd een instant hit op social media en ongetwijfeld ook op de straten van Parijs, New York, Londen en Milaan. Of hoe streetstyle soms een grotere boodschap kan verhullen dan “ik kan me goed kleden”. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content