Avonturiers te land en ter zee

Opvallend veel ontwerpers hunkeren dit seizoen naar avontuur.

Bernard Arnault, de grote leider van luxegroep LVMH, voorspelde vorige week tijdens een symposium van The Financial Times dat de gouden tijden van de luxemode allicht voorgoed passé zijn. De sector moet zich aanpassen, zei hij, en zich concentreren op ecologie, duurzaamheid en de consumenten van morgen -de jongeren. LVMH, dat onder andere Louis Vuitton en Christian Dior controleert, heeft zopas het groene, door Ali Hewson en Bono opgerichte merk Edun ingelijfd. En met Dior Homme heeft de groep in theorie een juniorlabel voor jongens.

Bij concurrent Gucci Group vervult onder meer Gucci die rol. Frida Giannini ontwerpt sinds haar debuut bij dat merk voor tienermiljonairs (surfers by day, playboys at night). Haar lentecollectie, ingegeven door BraziliÔ, opent met een lange stoet witte pakken (waaronder hemden worden gedragen met grafische prints), en sluit af met glanzende, uit de jaren tachtig overgekomen evening wear. Happen échte boys toe? Misschien in Sotchi, aan de Russische riviera. Of in de Brusselse metro, waar we vorige week twee jonge zwarte tieners kruisten in Gucci-jeans en dito t-shirt. De kleren zaten hen als gegoten.

De verjonging van de luxe blijft verder beperkt tot accessoires. Alexander McQueen blijft samenwerken met sportswearmerk Puma en Puma heeft zijn samenwerking met Sergio Rossi verlengd (de drie merken zijn eigendom van Gucci).
Het schoenenmerk Hogan, eigendom van de groep rond Tod’s, gaat ook voor piep:
het liet zijn sneakers bewerken door Tats Cru, een crew graffitispuiters uit New York. Missoni en Converse brengen een gemeenschappelijke schoenenlijn uit.

Andere trends? Wit domineert, en verder hunkeren opvallend veel ontwerpers dit seizoen naar avontuur. Bij Missoni, opnieuw, wordt een citaat aangehaald van de vroeggestorven reisschrijver Bruce Chatwin (“Travel does not merely broaden the mind. It makes the mind.”). Een collectie met veel etnische elementen en texturen, verweerd en zongebleekt.

Vivienne Westwood verwijst naar oceaanvaarders en Hollywoodavonturiers uit de jaren twintig: Douglas Fairbanks in The Mask of Zorro en The Thief of Bagdad, of Errol Flynn op zijn partjacht de Sirocco. Crazy stuff, zoals we van de grootmoeder van de punk gewoon zijn. Bij Versace gaat het over avonturiers die moeten overleven zonder water: dikgespierde legioensoldaten op drift in de woestijn, in beige tenues met hier en daar een toets bruin leder. Thomas Maier van Bottega Veneta graaft eveneens in de militaire esthetiek: opgestroopte khaki broeken, gecombineerd met felgekleurde sjaals.

Jesse Brouns.

Het volledige fotoverslag van de mannenmode in Milaan vindt u hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content