Exclusief: de transformatie van Givenchy

10/07/17 om 17:50 - Bijgewerkt om 17:59

Clare Waight Keller is officieel aan de slag bij Givenchy. Het luxemerk onthulde de eerste advertentiecampagne van de ontwerpster. In de hoofdrol: poesjes!

Exclusief: de transformatie van Givenchy

© GIVENCHY

Er was een tijd dat de nieuwe ontwerper van een luxemerk in de wijde wereld werd geïntroduceerd met een défilé. In 2017 is die strategie achterhaald. Schoolvoorbeeld: Givenchy, waar Clare Waight Keller enkele maanden geleden Riccardo Tisci opvolgde. Waight Keller zette haar eerste stappen bij het Franse label met een reclamecampagne, en die wordt vandaag onthuld.

Titel: Transformation Seduction. Fotograaf: de beroemde Steven Meisel. De zwart/wit-foto's zijn gemaakt in een privéwoning in New York, met vier modellen en evenveel katten.

'Ik hou van de eenvoud van de portretten', aldus Waight Keller in een communiqué, 'En van de innemende directheid in de blik van de modellen. De foto's evoceren de boude, zeer grafische kwaliteit die Hubert de Givenchy gaf aan alles wat hij ontwierp.'

Waight Keller, die tot begin dit jaar artistiek directeur was van Chloé, groef de voorbije maanden in de archieven van Givenchy en ontdekte dat ze met de couturier een liefde voor dieren deelt. Haar favoriete ontdekking: een verzameling zijdeprints uit 1953 met een afbeelding van een kat met oranje ogen.

Prelude

'Het idee van een vrouw met een katachtige air spreekt me aan. Iemand die misschien wat gereserveerd lijkt, maar toch een serene, rechtdoorzeegaande blik heeft. Zo iemand is verleidelijk. Je wilt haar ontmoeten, haar beter leren kennen. Die moderne attitude is volgens mij een geschikte metafoor voor de huidige evolutie van Givenchy.'

Modellen Safron Vadher en Meghan Roche dragen kanten t-shirts, de jongens (Elias Bouremah en Kolton Bowen) dragen tuxedopantalons en gouden juwelen, en de katen dragen halsbanden die verkocht zullen worden. 'Voor mij is Givenchy een wereld waar zowel vrouwen als mannen sterk, stoïcijns en mysterieus zijn', aldus de ontwerpster

De campagne is een prelude voor Waight Kellers officiële debuut op 1 oktober, tijdens de Parijse modeweek. Het wordt een gemengde show, met zowel de dames- als mannencollecties.

Exclusief: de transformatie van Givenchy

© GIVENCHY

Givenchy is eigendom van de luxegroep LVMH, die onder meer ook Louis Vuitton en Céline in handen heeft. Het is geen gigant, maar wel een mythisch huis, en dan vooral dankzij de jarenlange associatie van de ontwerper met actrice Audrey Hepburn.

Hubert de Givenchy, thans 90, begon zijn couturehuis in 1952. In zijn eerste collectie toonde hij een legendarische geworden wit hemd: de Bettina blouse, naar model Bettina Graziani.

Breakfast at Tiffany's

Hij kleedde Hepburn voor heteerst in 1953, voor Billy Wilders film Sabrina (de Givenchy dacht aanvankelijk dat hij afspraak had met Katharine Hepburn). De in Brussel geboren actrice droeg sindsdien voortdurend Givenchy, in films (Funny Face, een beroemd geworden little black dress in Breakfast at Tiffany's) maar ook privé.

Hubert de Givenchy was een van de eerste couturiers met een prêt-à-porterlijn, Givenchy Université, gemaakt in Parijs met Amerikaanse machines. In 1969 begon hij een mannenlijn, Gentleman Givenchy, gevolgd door schoenen, juwelen, dassen, meubeltextiel en kimono's (plus de interieurs van Hilton hotels wereldwijd,en de Lincoln Continental Mark V).

Givenchy pakte zijn koffers enkele jaren na de overname van zijn huis door LVMH, in 1988. Hij werd opgevolgd door achtereenvolgens John Galliano, die er minder dan twee jaar bleef (van july 1995 tot oktober 1996: zijn passage was een soort try-out voor zijn volgende bestemming: het veel grotere Dior), Alexander McQueen (1996-2001), en Julien MacDonald (2001-2005) die geen grote indruk naliet. Tussen 2003 en 2006 werden de mannencollecties ontworpen door de Brit Ozwald Boateng.

Crucifixen en Jezusprints

Riccardo Tisci, die het roer overnam in 2005, was een eerder verrassende keuze: de Italiaan was pas een jaar eerder in Milaan zijn eigen label begonnen. Tisci maakte van Givenchy zijn eigen merk: hedendaags, een beetje gotisch (soms rechtuit katholiek: crucifixen en Jezusprints), maar ook sporty (vooral de mannenlijn, die ook populair was bij liefhebbers van streetwear).

Het vertrek van Tisci bij Givenchy was eerder net zo onverwacht als abrupt. Zijn laatste collectie, voor mannen en couture, vond plaats in de pas gerenoveerde ronde zaal van de Bibliothèque Nationale. De geruchtenmolen plaatste de ontwerper bij Versace, al lijkt dat scenario intussen van de tafel geveegd.

De roddeltantes van de mode speculeerden dat Virgil Abloh van het veredelde Amerikaanse streetwearlabel Off-White misschien wel eens de kroonprins van Givenchy zou kunnen worden. Maar het werd dus Clare Waight Keller, die haar strepen verdiende als artistiek directeur van Chloé, en daarvoor Pringle (ze had ook jobs bij Calvin Klein, Ralph Lauren en Gucci).

Intussen blijft ook Waight Kellers vorige werkgever niet bij de pakken zitten: Chloé opende tijdens de coutureweek vorige week een indrukwekkend maison, met (onder meer) een over drie verdiepingen gespreide tentoonstellingsruimte. De eerste expo is gewijd aan legendarisch fotograaf Guy Bourdin. Het merk heeft ook een nieuwe designer: Natacha Ramsay-Levi, rechterhand van Nicolas Ghesquière bij Balenciaga en Louis Vuitton.

Onze partners