Een laatste blik op de schatkamer van Walter Van Beirendonck

De concept store van Walter Van Beirendonck was een laatste maal toegankelijk voor publiek.

Voor de laatste keer stelde de Walter winkel van Walter Van Beirendonck de deuren open voor het publiek. Geïnteresseerden konden de stuks die te veil aangeboden worden in levende lijve bezichtigen en aanraken.
Halverwege februari werd bekend gemaakt dat Walter Van Beirendonck het faillissement aanvroeg. Curator Anne-Marie Elants zocht wekenlang naar kandidaat-kopers maar besloot uiteindelijk de hele inboedel openbaar online te veilen. Een enkele maal werd de winkel nog geopend en werden de te veilen stuks tentoon gesteld aan geïnteresseerde kopers en Walter-fans, vaak niet toevallig dezelfde personen. Werkelijk alles gaat onder de hamer: kleding, accessoires, meubilair dat de winkel sierde, paspoppen, attributen van zijn modeshows en zelfs zijn papieren winkelzakken hebben een lotnummer.

Japanners en Russen Curator Elants hoopt met de opbrengst de verschillende schuldeisers te kunnen betalen. “Of dat zal lukken is natuurlijk nog de vraag”, zucht Bart Engels van veilinghuis Moyersoen. Toch ziet het er goed uit. Op alle stuks is een bod uitgebracht, zelfs op de oude aftandse strijkplank die Van Beirendonck in zijn atelier had staan. “Je kan niet geloven waar mensen geld voor willen neertellen”, zegt Engels. “Vaak hebben die dingen een emotionele waarde, of willen de bieders een steentje bijdragen om de ontwerper te helpen. We verwachten de laatste dag ook nog heel wat geïnteresseerde bieders.”

De online interesse is alvast enorm. Vooral Japanners en Russen schijnen hun slagje te willen slaan, niet verwonderlijk gezien Van Beirendoncks enorme populairteit ginds. Ook Irma Feenstra en Jeroen De Koster zijn speciaal vanuit Nederland afgezakt om voor de laatste keer rond te kunnen lopen in de winkel van een van hun favoriete designers. De Koster, gekleed in een Walter t-shirt, vindt het allemaal bijzonder jammer, maar geen ramp. “Walter heeft zo’n tegenslagen al vaker meegemaakt”, weet hij. “Hij komt hier ook wel door.” Feenstra lacht. “Jeroen heeft Walters boek gelezen, hij weet zo’n dingen. Toch was je behoorlijk van slag hé jongen, je wilde nog stage bij hem lopen.” Feenstra en De Koster hebben online ook al een bod uitgebracht, maar de kleding wilden ze toch nog even in levende lijve zien. Bovendien is het de laatste keer dat ze de shop kunnen binnenwandelen. “We merkten het wel, dat het minder goed ging”, zegt Feenstra. “De vorige keer dat we hier kwamen winkelen was een winkelgedeelte al afgezet met tussenschotten. Toen kon je eigenlijk al raden dat de conceptstore het niet schitterend deed.”

Een paard in de woonkamer
Verderop in de ruimte staat een jongeman, eveneens met een Walter-creatie aan het lijf, de enorme boom-kast te bewonderen. Het ding is zeker drie meter hoog en in de vorm van een boomstam. De binnenkant werd uitgehold en voorzien van schappen en verlichting. “Zou het goed doen in onze woonkamer”, mijmert de jongen die Mike Spriet blijkt te heten. “Ik had al langer mijn oog laten vallen op die boom, niet per sé omdat hij van Walter is, maar ik vind het echt een mooi ding. Ludieke meubelstukken schrikken mij niet af, ik heb trouwens al een paard in de woonkamer staan.” Spriet is duidelijk een echte Walter-fan. Hij raakt verschillende kledingstukken aan en past zelfs een extravagante mouwloze berenjas, waar hij wel even zijn Margiela-zonnebril voor moet afzetten.

Toch komen hier niet enkel de modeliefhebbers en Walter-aanhangers op af, weet Bart Engels. “We hebben al allerlei soorten mensen over de vloer gehad. Uiteraard zitten er heel wat jonge trendy studenten bij, maar de drempel naar de winkel is nu voor veel kijklustigen verlaagd.” Een heleboel mensen grijpen bij deze dan ook de kans om ‘die fameuze Van Beirendonckkleding’ van dichtbij te zien. Ook de enorme kast in de vorm van een beer, die de vroegere kinderafdeling sierde, kan op behoorlijk wat bekijks rekenen. Het bod staat op 3000, maar verwacht wordt dat het nog makkelijk kan stijgen naar 5000 euro. De kleding wordt aan winkelprijzen aangeboden, al zijn er heel wat stukken die momenteel al duurder staan dankzij de grote interesse.

Leren tellen “Momenteel hebben we een 380-tal actieve bieders online, dat is zeker een goede opkomst”, zegt Engels. Ook in de voormalige Walter store loopt het volk af en aan. De opstelling ziet er dan ook piekfijn uit. “Walter en Dirk (Van Saene nvdr) zijn hier nog zelf komen helpen met alles op te stellen, zodat elke collectie bij elkaar hing en het overzicht voor modekenners ook duidelijk was.” Engels houdt duidelijk een warm gevoel over aan zijn contact met de ontwerper. “Ik vind het vooral heel spijtig hoe het verhaal een eigen leven is gaan leiden”, zucht hij. “Onlangs liep ik nog met Walter over straat, en kon iemand het niet laten hem toe te roepen dat hij ‘maar beter had moeten tellen’.” Engels schudt het hoofd.

“Mensen schijnen niet te begrijpen dat Walter zelf niet failliet is. De BVBA W., waaronder deze winkel viel, díé is failliet. Walter is een geweldige man en een echte artiest. Dit betekent niet per sé het einde van zijn modecarrière”, benadrukt Engels. De opmerking dat Van Beirendonck ‘had moeten leren tellen’, of zich alleszins beter financieel had moeten laten bijstaan viel de laatste tijd wel vaker, maar ook de verhoogde huurprijs van de voormalige parkeergarage waar Van Beirendonck shop hield heeft bijgedragen aan zijn schulden. Met ingang van 1 maart 2010 mocht Van Beirendonck zijn maandelijkse huur maal tweeënhalf doen, een bedrag dat zijn toen al wankele BVBA deed kantelen.

Het voelt wrang om vandaag wel veel volk in de Walter-winkel te zien rondneuzen. Hoewel de grote opkomst een goede zaak is, de reden erachter blijft voor iedere modeliefhebber een tikkeltje pijnlijk.

Katrin Swartenbroux

Foto’s Katleen Goosens

De veiling loopt af op 23 maart 2012. De lente- en zomercollectie van Van Beirendonck zal verkocht worden in The Ballroom, het nieuwe winkelconcept van Dirk Van Saene op de Komedieplaats te Antwerpen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content