Een kort gesprek met Elisa De Wyngaert (26), curator van het ModeMuseum in Antwerpen

01/03/17 om 16:20 - Bijgewerkt op 31/03/17 om 14:19

Bron: Knack Weekend

Elisa De Wyngaert werd op haar 25e medecurator van het MOMU in Antwerpen en staat zo op nummer 5 van De 30 onder 30 van Knack Weekend.

Een kort gesprek met Elisa De Wyngaert (26), curator van het ModeMuseum in Antwerpen

© .

"Het ModeMuseum staat voor grote veranderingen", vertelt De Wyngaert. "Het zal in 2017 voor twee jaar de deuren sluiten en in die tijd uitgebreid worden met een permanente tentoonstelling van onze vaste collectie. Die omvat meer dan twintigduizend objecten, zowel historische als hedendaagse stukken. Naast de tijdelijke expo's vergt het onderzoek rond die objecten veel tijd. Om die reden ben ik er in januari 2016 bijgekomen, zodat het MoMu nu twee curatoren heeft."

Waarom vergt de voorbereiding van expo's zoveel tijd?

"Om een verhaal te vertellen moet je soms de hele wereld afzoeken naar specifieke kledingstukken en objecten. Die vinden we in gevestigde modemusea of kunstcollecties, maar net zo goed in privégarderobes. Elke tentoonstelling krijgt ook een eigen publicatie. Voor de vaste opstelling kies je ook niet zomaar de mooiste stukken van een ontwerper uit de eigen collectie. Wat je toont, moet representatief zijn voor een heel oeuvre, een tijdvak of stroming. Daarbij komt dat textiel kwetsbaar is. Ook binnen onze vaste opstelling moeten stukken dus constant roteren, iets waar je tijdig op moet anticiperen."

Je studeerde kunstgeschiedenis in Leuven en modegeschiedenis en-theorie in Londen. Daarna deed je zowel commercieel werk als bureauwerk bij A.F. Vandevorst. Heb je nog iets aan die ervaring?

"Wetenschappers situeren het werk van modeontwerpers meestal correct in een maatschappelijke en historische context, maar doen dat vaak vanuit een ivoren toren. Net als in onderzoek naar kunst en literatuur, zien academici soms interpretaties en statements die de maker nooit wilde maken. Die vindt de academische blik vaak wel boeiend, maar op het moment zelf speelden vaak andere dingen. Zo is de mode niet alleen een creatieve sector, maar moeten ontwerpers ook rekening houden met technische en commerciële aspecten. In die zin helpt de ervaring bij A.F. Vandevorst me enorm om er een nuchtere kijk op te houden."

momu.be

Onze partners