‘Een kleinere garderobe met enkele basisstukken, terwijl de rest van onze kleren deelbaar is in de cloud’

Wat is de toekomst van onze kleerkast? Geven we alle gebruikte kleding weg, verkopen we ze of lenen we onze favoriete seizoensgebonden stuks bij online collectieven? Fashion director Ellen De Wolf kijkt in haar glazen bol.

Onlangs kocht ik online een nieuwe broek: een jeansculotte met hoge taille, oversized fit en gerafelde zomen. Ik wilde eens wat anders dan de boyfriend jeans die ik altijd draag. Mijn eigen boyfriend vond de broek maar niks. “Zijn de jaren zeventig terug?”, vroeg hij bedenkelijk. En voegde er een “Is dat nu mode?” aan toe. Het antwoord is ja, dat lees je in Knack Weekend Black Mode die vandaag uit is.

De kans dat ik mijn nieuwe broek geregeld zal dragen, is niet groot. Uit recent onderzoek van het Britse online marktplatform On Buy blijkt dat de gemiddelde vrouw niet eens de helft van de kleren in haar kast draagt en dat die ongedragen kleren samen ongeveer 2700 euro waard zijn. Wat als we ze zouden weggeven of verkopen, naar het voorbeeld van de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo? Orde in de kast creëert orde in het hoofd. En met de opbrengst kunnen we alvast iets nieuws kopen.

Het is de toekomst van de mode, althans volgens Jennifer Hyman, medeoprichter en CEO van Rent the Runway, een onlineshop met offline vestigingen in de Verenigde Staten, die designerkleren en -accessoires uitleent. Een beetje vergelijkbaar met de modebibliotheek Rebelles d’Anvers bij ons. Sinds vorige week levert RtR de dag zelf aan huis, als je voor elf uur bestelt en in New York woont. In het persbericht dat de nieuwe service aankondigt, noemde Hyman het “de eerste stap naar een ‘kastloze’ toekomst”. Het is een interessante stelling, en niet eens zo onrealistisch, als je bedenkt dat in veel huishoudens het cd-rek al plaats heeft moeten ruimen voor een Spotifyaccount en de boekenkast voor een e-reader.

Het zal met je kleerkast waarschijnlijk zo’n vaart niet lopen. Helemaal geen kast lijkt niet wenselijk, maar er valt iets te zeggen voor een kleinere kast, met enkel nog basisstukken, terwijl de rest van onze kleren inwisselbaar en deelbaar in de cloud of in het een of ander Rent the Runwaymagazijn hangt. Miskopen zijn voorgoed verleden tijd. Je bent elk seizoen mee met de trends. Je kunt eens een duurder stuk dragen zonder er een financiële kater aan over te houden. En je gaat duurzamer consumeren. What’s not to like?

Om veel dezelfde redenen zit ook de onlineverkoop van tweedehandse merkkleding in de lift. Op professionele websites als Labellov, Designer-Vintage en Vestiaire Collective, met zes miljoen leden een van de grootste spelers op de markt, koop en verkoop je alles van Gucci tot Marc Jacobs voor een fractie van de originele aankoopprijs. Vooral jonge mensen maken er gebruik van. Het opent de deuren naar de luxemarkt en stilt hun honger naar nieuwe dingen, zonder dat ze daarvoor fast fashion moeten kopen.

Voorlopig blijft mijn nieuwe broek nog even in mijn kast hangen. De jaren zeventig zijn nog minstens één seizoen in de mode, en anders is er altijd tweedehands.be.

Knack Weekend Black Mode met de grootste wintertrends, diepgaande interviews met ontwerpers, scherpe analyses en aspirationele shoots, vanaf 23 september in de winkel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content