Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

07/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 13/11/17 om 11:33
Uit Knack Weekend van 08/11/17

Ze maakten jassen voor iedereen, van Prada tot Louis Vuitton, tot ze twaalf jaar geleden besloten zich alleen nog te concentreren op hun eigen merk, Herno.

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

Het bureau van Claudio Marenzi staat in het midden van de designafdeling, omringd door een allegaartje van memorabilia. Er hangt een geschilderd portret van zijn moeder, geflankeerd door de vlag van zijn favoriete voetbalploeg, zijn oude legeruniform en een foto van de Japanse keizerin in een jas van Herno. Alleen wat zorgvuldig geplaatste kledingrekken geven de CEO van het Italiaanse jassenmerk een beetje privacy. En zo wil hij het ook: open en toegankelijk, als het kloppend hart van het bedrijf. Marenzi is naast CEO van Herno ook directeur van de modevakbeurs Pitti en de drijvende kracht achter het etiket 'Made in Italy'. Hij is vastbesloten om de Italiaanse mode weer op de wereldkaart te zetten, net zoals hij dat begin jaren 2000 ook met Herno deed.

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

De jassenspecialist

Herno werd kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht door Claudio's ouders, Giuseppe Marenzi en zijn vrouw Alessandra, in een dorp aan de oevers van het Lago Maggiore. Het merk dankt zijn naam aan de rivier Erno, die naast het bedrijf stroomt. Omdat het in de streek veel regent, besloten ze jassen van gecoat katoen te maken. In de jaren zestig kwamen daar jassen in kasjmier bij en geleidelijk aan ook kostuums en jurken. De zaken gingen goed en Herno breidde uit tot ver buiten Europa. Zo opende Giuseppe Marenzi in 1971 als een van de eerste Italianen een winkel in Japan. Hun expertise als de 'jassenspecialist' wekte ook de interesse van andere modehuizen. In de jaren tachtig en negentig kwam Herno daardoor op een lager pitje te staan en maakten de Marenzi's vooral jassen voor andere merken zoals Jil Sander, Prada, Gucci, Giorgio Armani en Louis Vuitton.

Wanneer Claudio Marenzi in 2005 de dagelijkse leiding van het familiebedrijf overneemt, besluit hij het roer opnieuw om te gooien: hij stopt alle samenwerkingen met andere merken en haalt Herno weer van onder het stof. Hij lanceert de Ultralight Down Jacket, een lichte donsjas van ganzenveren, die in geen tijd uitgroeit tot de bestseller van het merk. De productie ervan gebeurt in de Herno-fabriek in Roemenië, de rest van de collectie wordt in Sicilië gemaakt. In het hoofdkantoor van Herno in Lesa, waar ook Marenzi's bureau staat, worden vandaag alleen nog prototypes gemaakt. Zo'n dertig tot veertig stukken per dag. De focus ligt er op vernieuwing: nieuwe materialen, technieken en productiemethoden worden er samen met wetenschappers van de universiteit van Bologna ontwikkeld. Niet ver van het hoofdkantoor heeft Marenzi enkele jaren geleden een groot distributiecentrum laten bouwen. Elke jas die buitenshuis gemaakt wordt, keert eerst terug naar Lesa voor een laatste check-up. En zo ontstaat en vertrekt alles waar het zeventig jaar geleden voor Herno allemaal begon, aan de monding van de Erno.

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

In het atelier van de Italiaanse jassenspecialist Herno in Lesa worden vandaag alleen nog prototypes gemaakt.

In het atelier van de Italiaanse jassenspecialist Herno in Lesa worden vandaag alleen nog prototypes gemaakt. © Wouter Van Vaerenbergh

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

Een kijkje in het atelier van donsjassenspecialist Herno

© Wouter Van Vaerenbergh

Onze partners