Dolce & Gabbana

08/10/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 07/10/09 om 23:59

Bron: Knack Weekend

Dolce & Gabbana

© Reuters

Domenico Dolce (°1958, Palermo), zoon van een kleermaker, en de excentrieke Stefano Gabbana (° 1962, Milaan) ontmoeten elkaar in 1980, in het atelier van de Milanese ontwerper Marzotto waarvoor ze op dat moment allebei tekenen. Het is liefde op het eerste zicht: amper twee jaar later openen ze hun eigen atelier en worden ze vennoten en levenspartners.

De eerste collectie onder de naam Dolce & Gabbana komt er in 1985, vier jaar later vestigen ze hun eerste boetiek in Japan. In 1990 lanceert het duo een mannenlijn, in datzelfde jaar openen ze in Milaan. Vanaf dat moment komt hun carrière in een stroomversnelling. De sexy korsetten en vrouwelijke, nauwaansluitende mannenpakken vallen erg in de smaak bij internationale sterren en in 1993 tekent het duo 1500 exclusieve kostuums voor de wereldtournee The Girlie Show van hun grootste fan: Madonna.

De sensuele silhouetten komen eerst uitsluitend in het zwart, geleidelijk aan begint het duo met kleuren, prints en materialen te experimenteren. Chinese bloemen, felgekleurd latex, bont, regenboogprints en vooral veel luipaardmotieven.

Nog steeds beheren de twee hun eigen huis, niet zonder succes. Hun startkapitaal van 1000 euro zetten ze in ruim twintig jaar om in een slordige 900 miljoen euro omzet. Intussen is er ook de goedkopere D&G lijn, een kindercollectie, parfums, schoenen en een aantal cd's en boeken. Zo vieren ze hun tien- en twintigjarig bestaan met een lijvig fotoboek

In 2005 komt er een einde aan hun liefdesrelatie, maar professioneel blijven ze het perfecte ontwerpersteam. Domenico is de vakman, de kleermaker, Stefano de dandy met oog voor alles wat trends en glamour aangaat.

In 2009 strikt het ontwerpersduo popdiva Madonna als nieuwe gezicht voor hun campagne. Volgens Stefano Gabbana 'een droom die uitkomt'. (GT)

www.dolcegabbana.it

Onze partners