Dit zijn de zonnebriltrends voor deze zomer

25/06/16 om 09:22 - Bijgewerkt om 09:23

Zelfs voor veganisten is er dit jaar een zonnebril die past bij hun levensstijl: een bril die is vervaardigd zonder dierlijke producten. Het montuur bestaat volledig uit fairtradehout.

"Deze zomer zullen we overal panto- en vlinderbrillen zien verschijnen," zegt Phil Thomas, brillenspecialist bij de online brillenwinkel Edel-Optics. Zowel mannen als vrouwen kiezen voor ronde brilmonturen met bovenaan licht afgevlakte glazen. "Vrouwen kiezen daarbij vaak voor een iets groter model met een vrouwelijke uitstraling. Maar zo groot als de zonnebrilmodellen van vorig jaar gaat de trend van deze zomer niet."

Naast een ronde vorm vallen ook de monturen met matte kleuren op. Hiermee volgen ze de trend van de mat gelakte auto's die je ondertussen overal ter wereld ziet rijden. "Dit model oogt zachter en blijft meer op de achtergrond, " aldus Thomas. Dit helemaal in tegenstelling tot de modellen met gespiegelde glazen. Terwijl de kleuren blauw, oranje en groen nog altijd de plak zwaaien, zien we dit jaar kleurschakeringen opduiken, dat wil zeggen dat het glas naar de onderkant toe transparanter wordt.

Duurzame zonnebrillen

Phil Thomas wijst ook een nieuwe trend op bij de gebruikte materialen. Het montuur van een zonnebril in 2016 bestaat niet langer uit één component: de beugels zijn vervaardigd van kunststof, het montuur van metaal. En zelfs de veganisten vinden dit jaar een zonnebril die past bij hun levensstijl: een bril die is vervaardigd zonder dierlijke producten. Het volledige montuur bestaat uit fairtradehout. "Deze markt is echter nog zeer beperkt", zegt Thomas.

Klassiek

Wie liever op veilig speelt, kiest voor een klassieke zonnebril, zoals de pilotenbril van Ray-Ban. Dit brillenconcern heeft dit jaar de modellen Round Metal en Club Round laten samensmelten in het model Club Round dat ook verkrijgbaar is met gekleurde glazen.

Bij Gucci worden bloemrijke patronen en de beroemde groen-rode kleurencombinatie vereeuwigd in de beugels. Versace daarentegen laat dit jaar zijn logo, het hoofd van Medusa, prijken op het hoofd van de brildraagsters.

Brillen die het in 2016 ook heel goed doen, zijn de modellen van Burberry, een brillenontwerper die in dit seizoen normaliter geen furore maakt maar duidelijk wel aan een opmars bezig is," aldus Thomas

Lees meer over:

Onze partners